De N35 bij Enschede
In samenwerking met
Oost
NOS NieuwsAangepast

Grenscontrolemijders maken de N35 bij Enschede nog drukker

Het aantal vrachtwagens dat de grens oversteekt op de N35 bij Enschede is sinds het herinvoeren van grenscontroles door Duitsland sterk toegenomen. Het gaat om zo'n 2000 trucks extra per werkweek.

"Daar maken we ons zorgen over, omdat de N35 al een knelpunt was, zowel qua doorstroming als verkeersveiligheid", zegt Christian ter Braack van de gemeente Enschede bij omroep Oost. Hij wil dat er snel maatregelen worden genomen.

Na de aanslag eind augustus in de stad Solingen namen de Duitsers in korte tijd een aantal maatregelen, waaronder de herinvoering van grenscontroles. Sinds die tijd wordt vooral de grensovergang op de snelweg A1 bij De Lutte streng gecontroleerd. Soms staat het verkeer daar een half uur in de file.

Fatale afloop

Een groot deel van de vrachtwagenchauffeurs heeft geen zin om daarin aan te sluiten en kiest nu voor de N35 bij Enschede, waar geen grenscontroles zijn. "Vrachtverkeer dat langere afstanden moet afleggen, heeft echt alternatieven gevonden", stelt Ter Braack. "Het aantal vrachtwagens is hier sinds september met zo'n 20 tot 25 procent toegenomen, wat neerkomt op ruim 2000 vrachtwagens extra per werkweek."

Hij is bezorgd over de toename van het aantal grenscontrolemijders. De N35 bij Enschede staat al jaren te boek als onveilig. In vijf jaar tijd gebeurden er 34 ongelukken op een traject van maar 5 kilometer, soms met fatale afloop.

Euro's van het Rijk

De gemeente stelde al eerder twee ingrepen voor om de weg veiliger te maken. "We willen een vangrail tussen de beide weghelften, zodat er geen botsingen meer kunnen ontstaan tussen tegenliggers", aldus Ter Braack.

De tweede maatregel bestaat uit het aanleggen van een ongelijkvloerse kruising in Enschede zelf, zodat het verkeer op de N35 ongehinderd kan doorrijden naar het punt waar de N35 de vierbaanssnelweg A35 wordt.

De totale kosten van beide ingrepen werden september vorig jaar berekend op zo'n 35 miljoen euro. Geld dat toenmalig minister Harbers van Infrastructuur niet wilde vrijmaken, ook al zei hij "de zorgen over de N35 te delen".

Ter Braack hoopt op een koerswijziging, zeker nu ook Nederland weer grenscontroles heeft ingevoerd. "Er zit nu een nieuw kabinet, met een nieuwe agenda, waarbij we wellicht een nieuwe poging kunnen wagen", zegt hij. "Wij willen als gemeente het project gaan trekken, maar daar hebben we wel de euro's van het Rijk voor nodig."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl