Werkonderbrekingen in negen van de tien Duitse Volkswagen-fabrieken
De Duitse vakbond IG Metall heeft opgeroepen tot grootschalige werkonderbrekingen in de fabrieken van Volkswagen. Volgens de vakbond zijn er vanaf vandaag "waarschuwingsstakingen" in negen van de tien fabrieken van de autobouwer door heel Duitsland.
Het is voor het eerst sinds 2018 dat er bij de grootste autofabrikant van Europa, waar ook de merken Audi, Skoda en Seat onder vallen, gestaakt wordt. "Het is aan Volkswagen hoelang en hoe intensief deze confrontatie zal zijn", schrijft vakbondsonderhandelaar Thorsten Groeger in een verklaring.
In de negen fabrieken wordt de productie van elke dienst twee uur stilgelegd. De staking begon om 09.30 uur in de fabriek in de Oost-Duitse stad Zwickau. Om 10.00 uur volgden de fabriek in Wolfsburg en de meeste andere locaties.
Afkoelingsperiode
De acties volgen op een afkoelingsperiode die dit weekend eindigde, waarin niet gestaakt mocht worden. IG Metall had al aangekondigd begin december tot werkonderbrekingen over te gaan omdat de vakbond het niet eens kan worden met Volkswagen over een enorme reorganisatie. Een pakket aan maatregelen dat volgens de vakbond 1,5 miljard euro aan kostenbesparingen zou opleveren, werd vorige week door het bedrijf afgewezen.
"We respecteren het recht van onze werknemers om deel te nemen aan een waarschuwingsstaking", zegt een woordvoerder van Volkswagen, die benadrukt dat het een "constructieve dialoog" wil blijven voeren met de bonden. Het bedrijf stelt dat het maatregelen genomen heeft om de impact van de werkonderbrekingen te beperken.
Verkoopdip
De Duitse bonden eisen een loonsverhoging van 7 procent. Dat staat haaks op het verzoek dat Volkswagen eind oktober aan de eigen medewerkers deed. Het bedrijf vraagt ze om 10 procent loon in te leveren. Eerder meldde de ondernemingsraad dat de autobouwer tienduizenden banen wil schrappen en drie Duitse fabrieken wil sluiten. Dat is in de geschiedenis van Volkswagen niet eerder gebeurd.
Volkswagen heeft het financieel moeilijk. Het concern heeft te maken met relatief hoge productiekosten en de verkoop van nieuwe auto's valt tegen. In de eerste drie kwartalen van dit jaar verkocht het bedrijf 4 procent minder auto's dan in dezelfde periode vorig jaar. De winst kelderde met 42 procent naar iets minder dan 13 miljard euro.
Niet alleen over het bedrijf uit Wolfsburg bestaan zorgen. De hele Duitse auto-industrie kampt met teruglopende verkopen, onder meer door stevige concurrentie van elektrische auto's van Tesla en Chinese autofabrikanten.