Sony haalt game na twee weken uit handel: 'Een van grootste flops ooit'
Jules Jessurun
redacteur Online
Jules Jessurun
redacteur Online
Sony neemt het online videospel Concord twee weken nadat het was uitgebracht uit de handel. Als reden geeft het bedrijf dat het groots aangekondigde spel "niet werd ontvangen zoals wij verwachtten".
Het is voor de PlayStation-producent een van de grootste flops ooit, meldt onder meer financieel persbureau Bloomberg. De game, die op pc en PlayStation uit werd gebracht, wordt overmorgen offline gehaald. Sony geeft spelers die de game hebben aangeschaft hun geld terug.
'Gigantische flater'
Gamejournalist Ron Vorstermans, die onder meer meerdere gamepodcasts presenteert, noemt het terugtrekken van de game "een zeer ongebruikelijke stap" en "een gigantische flater". Vorstermans ziet als een van de oorzaken dat Sony ervoor heeft gekozen om voor de aanschaf van het spel geld te vragen. Veel online concurrenten zoals Call of Duty en Fortnite werken met een model waarbij je hun spellen gratis kunt spelen en dan betaalt voor extraatjes zoals bijzondere kleren of wapens.
Vorstermans: "Maar zelfs als de game gratis zou zijn, was het in dit competitieve genre van online schietspellen lastig geworden. De betas (een nog onaffe versie van het spel, red.) waren ook gratis en die waren ook niet populair."
Zo ziet het spel eruit:
Sony heeft niet bekendgemaakt hoeveel geld het heeft gekost om de game te ontwikkelen. Volgens zakenblad Forbes zijn er schattingen dat dat rond de 100 miljoen dollar ligt, maar is dat lastig te verifiëren.
Wat wel duidelijk was, was dat de game nadat die was uitgekomen totaal niet van de grond kwam. Op het hoogtepunt speelden 700 spelers op onlineplatform Steam het spel tegelijk. Vorstermans: "Dat is echt vernietigend. Dan houdt het gewoon op. Zo weinig spelers op het hoogtepunt, terwijl bij spellen als Fortnite dat soort cijfers nooit zo laag liggen."
Sony zegt "opties te verkennen, inclusief de opties waarmee we onze spelers beter kunnen bereiken". Dat kan erop wijzen dat het spel uiteindelijk gratis verschijnt met extraatjes waar spelers dan voor kunnen betalen.
Gamejournalist Vorstermans: "Maar dat lijkt mij ontzettend sterk. De game is echt afgezeken in recensies en was dus ook als gratis betaversie niet populair. Je weet het natuurlijk nooit, maar ik zie dit niet meer goedkomen."