Verstappen pakt pole voor sprintrace Oostenrijk • Hectische laatste sessie in Spielberg
Welkom in het liveblog over de Grand Prix van Oostenrijk. Het is een sprintweekend, en dat betekent dat er vandaag al gekwalificeerd wordt voor de sprintrace.
- Verstappen was de snelste in de vrije training, bekijk de uitslag hier
- Sprintkwalificatie onderweg, volg de stand hier
Een pushbericht ontvangen bij een update in het blog? Druk op het belletje.
Bis morgen!
Tot zover het blog voor vandaag. Morgen zijn we er weer, met de sprintrace om 12.00 uur en de kwalificatie voor de hoofdrace om 16.00. Tot morgen!
Bekijk hier de uitslag van de sprintkwalificatie
Verstappen blij met balans van de auto
Verstappen reageert meteen op zijn poleposition: "Het is natuurlijk geweldig om hier voor mijn eigen fans de snelste te zijn. Het was een geode dag tot nu toe. Het is fijn om in de auto te rijden, er is goede balans. Natuurlijk maakten we een paar kleine aanpassingen en het werkt erg goed. Het is een goede start van het weekend, maar er is nog een hoop te doen. Ik ben blij met vandaag."
Sprintkwalificatie Oostenrijk | Pole voor Verstappen!
Max Verstappen pakt de poleposition voor de sprintrace! Daarachter zijn het Norris, Piastri, Russell, Sainz en Hamilton.
Leclerc komt te laat op start-finish en zet helemaal geen rondetijd neer.
Sprintkwalificatie Oostenrijk | Problemen in de pits
Een aantal coureurs rijdt veel te langzaam de baan op en zouden zomaar eens te laat kunnen komen om überhaupt nog een tijd te zetten. Leclerc valt zelfs even helemaal stil.
Sprintkwalificatie Oostenrijk | Actie!
Daar gaan de rijders de baan op. Niemand wil een stuk eerder dan de rest een rondetijd neerzetten, want dan hebben de coureurs later in de sessie betere baanomstandigheden. En dus gaat iedereen nu tegelijk. Volop spanning dus!
Sprintkwalificatie Oostenrijk | Nog niemand op de baan
De teams en rijders wachten nog even. Iedereen lijkt een enkel rondje te krijgen. Alles of niets dus, voor een goede startplek in de sprintrace.
Sprintkwalificatie Oostenrijk | Laatste sessie begint
Slechts acht minuten duurt SQ3, het laatste deel van de kwalificatie. De vraag is of de rijders één of twee pogingen doen tot een snelle ronde. Iedereen rijdt deze sessie op de snelle zachte banden.
Sprintkwalificatie Oostenrijk | Beide Alpines naar derde sessie
Weinig verrassingen in het tweede deel. De toprijders hoeven geen tweede poging te doen. Verstappen eindigt bovenaan, de afvallers zijn allemaal verwachte kandidaten.
Het enige opvallende is dat beide Alpines opnieuw door zijn naar het derde deel. Aston Martin is het even helemaal kwijt, met de twaalfde en dertiende tijd voor Stroll en Alonso.
De afvallers:
11. Magnussen
12. Stroll
13. Alonso
14. Tsunoda
15. Sargeant
Sprintkwalificatie Oostenrijk | Tweede deel bezig
De eerste rondetijden van de tweede sessie zijn binnen. Verstappen opent met een rappe tijd. Daarna zijn het Russell, Piastri, Sainz, Leclerc en Hamilton. Iedereen zit tot nu toe binnen een halve seconde van elkaar,
Sprintkwalificatie Oostenrijk | Foutje Tsunoda, die wel door mag
Sargeant is verrassend door naar het tweede deel van de sprintkwalificatie. Tsunoda maakt een fout in de laatste twee bochten. Hij spint en gaat bijna de barrière in, maar mag als nummer 15 ook door.
De afvallers:
16. Ricciardo
17. Hülkenberg
18. Bottas
19. Albon
20. Zhou
Sprintkwalificatie Oostenrijk | Eerste slag voor Verstappen
Verstappen zet de snelste tijd neer. Daarna volgen Russell, Sainz, Norris en Stroll.
Hamilton heeft toch last gekregen van track limits. Hij verliest zijn (matige) rondetijd omdat hij buiten de baan kwam.
Uiteindelijk is het halen van de top vijftien het enige doel van deze sessie.
Sprintkwalificatie Oostenrijk | Nu dan alsnog
En dan rijden veel coureurs tegelijk de baan op. Nog acht minuten te gaan en er staan nul tijden genoteerd. Drukte en chaos gegarandeerd dus in de tweede fase van de eerste sessie, 'SQ1'.
Hamilton maakt een foutje bij het uitkomen van bocht 1. Hij voorkomt een spin, maar het kost veel tijd.
Sprintkwalificatie Oostenrijk | Daar gaan we!
Twaalf minuten, met twintig auto's op de baan. De druk staat op de ketel voor alle rijders.
Toch rijdt er nu nog niemand de baan op, waardoor het zo alleen maar hectischer wordt.
Sprintkwalificatie werkt net even anders
De sessies in de kwalificatie voor de sprintrace zijn korter dan de normale kwalificatie op zaterdag: 12, 10 en 8 minuten in plaats van 18, 15 en 12 minuten.
Ook is er een ander belangrijk verschil. In de eerste twee sessies moeten de rijders op de mediumband rijden, die net wat minder grip heeft dan de zachte band. In de slotsessie voor de top tien moet iedereen juist op de zachte band rijden.
Wat niet verandert, is het knock-out-principe. Na de eerste twee sessies vallen vijf rijders af, in het derde deel wordt gevochten op de (sprint)poleposition.
Voortgang bij Audi
Hoe staat het ervoor bij Audi? Het merk met de vier ringen stapt over twee jaar de Formule 1 in, met Sauber als fabrieksteam. Sinds de aankondiging van de deelname in 2022 is het enigszins stil over de voortgang van de motor. Adam Baker, CEO van Audi Formule Racing, deelt in een update dat er vooruitgang wordt geboekt. "De Audi Power Unit heeft al gesimuleerde raceafstanden op de testbank afgelegd."
Veel details wilde hij echter niet geven: "Er zijn significante mijlpalen en doelstellingen bereikt, wat een goed gevoel geeft aan het hele team." erkende hij.
Pérez wil soepeler weekend met Red Bull
Sergio Pérez kent als teamgenoot van Verstappen een slechte periode. De top tien halen in de kwalificatie gaat vaker mis dan dat het slaagt en de Mexicaan levert Red Bull niet veel punten op, terwijl hij in maart en april nog vaak op het podium stond.
Het team Red Bull heeft het ook steeds lastiger met de concurrentie van McLaren, Ferrari en nu ook Mercedes. Bovendien gaat er ook operationeel het een en ander mis: "We hebben alles in huis om een cleaner weekend neer te zetten", zegt Pérez. "We weten waar de verbeteringen liggen, wat er beter moet. Het is aan mij om alles uit de auto te halen, zeker nu er weinig tijd is om de auto optimaal af te stellen. Ik heb er zin in."
Zijn kleine grindbakken de oplossing voor tracklimits?
Vorig jaar zorgden de zogenoemde track limits voor enorme problemen. Meer dan 1.200 (!) keer moest de wedstrijdleiding zich buigen over mogelijke overtredingen, waarbij een rijder met meer dan vier wielen buiten de baan komt.
Dit jaar moeten kleine grindbakken aan de buitenkant van snelle bochten voor oplossingen zorgen. Verstappen reageerde er donderdag op: "Het is een geweldige baan, vooral de snelle bochten, maar de uitsloopstroken waren altijd lastig vanwege track limits. Het probleem ontstaat als je 'onderstuurt'. Dan voel je aan het begin van de bocht al dat er een straf aankomt omdat je buiten de lijn gaat komen. Nu is dat probleem hopelijk weg door gravel. We moeten iets voorzichtiger zijn."
Of het de ideale maatregel is, valt te bezien. "We delen deze baan met MotoGP en andere raceklassen, dus we moeten afwachten wat de optimale oplossing is."
Verstappen blijft in 2025 'gewoon' bij Red Bull
In de persconferentie op donderdag werd Verstappen gevraagd naar zijn plannen voor 2025. Na alle interne strubbelingen wordt hij al lange tijd in verband gebracht met Mercedes en teambaas Toto Wolff heeft al meerdere keren openbaar gezegd geïnteresseerd te zijn. "Ik heb dit al vaker gezegd. Natuurlijk praat iedereen en zegt iedereen van alles. Ik wil een competitieve auto", begint Verstappen.
"We werken achter de schermen ook al aan 2025. Is mijn auto niet de snelste? Nee, dan kan ik niet zomaar weg. Tegen de jongens zeggen dat ik vertrek... Zo werkt dat niet. En ik ben betrokken bij de plannen voor de toekomst en heb er vertrouwen in."
"Mensen willen altijd een ja of een nee horen. Ik heb denk ik het vaak genoeg uitgelegd: de auto moet beter. We moeten werken aan de kerbs, de hobbels en de balans. Daar zijn we mee bezig en het is niet 1-2-3 op te lossen. Ik heb er vertrouwen in en ben betrokken, maar de komende weken komen er updates en dan moet het er wel uitkomen. Dat is belangrijk met het oog op volgend jaar."
Geen showronden voor Jos Verstappen, Red Bull Racing van geen kwaad bewust
Een woordvoerder van Red Bull Racing zegt dat Christian Horner niets te maken heeft met het besluit om Jos Verstappen niet te laten rijden in de showrondes op het circuit in Oostenrijk. Volgens het team wordt de demo met klassieke bolides apart georganiseerd door het hoofdkantoor van Red Bull, en was Horner er niet bij betrokken. "Wij hebben niet gezegd dat Jos niet in de auto mag, dat heeft hij zelf besloten."
Vrije training Oostenrijk | Einde sessie
Verstappen eindigt de training bovenaan, voor Piastri, Leclerc en Sainz. Hamilton en Russell hebben geen snelle tijd op de zachte band gereden.
Vrije training Oostenrijk | Norris door het grind
Norris mist de bocht en gaat de grindbak in. Hij komt er op eigen kracht uit, maar zijn ronde is verpest.
Vrije training Oostenrijk | Verstappen naar snelste tijd
Verstappen rijdt de rapste tijd. Hij is twee tienden sneller dan Piastri. Leclerc en Sainz staan derde en vierde. Norris begint nu aan zijn ronde.
Vrije training Oostenrijk | Zachte banden komen tevoorschijn
De rijders gaan de baan op met een setje snelle zachte banden, om alvast te oefenen voor de kwalificatie. Zo meteen zien we wie er goed voor staat over één ronde.
Vrije training Oostenrijk | Mercedes nog altijd bovenaan
Mercedes-rijders Hamilton en Russell staan nog altijd bovenaan de tijdenlijsten. Verstappen is nog steeds te vinden op de derde plek.
Vrije training Oostenrijk | Verstappen rijdt weer
Red Bull zegt op X dat het om een klein probleem gaat. Het lijkt al verholpen, want de Nederlander is alweer op het circuit.
Vrije training Oostenrijk | Baan weer vrij
Red Bull heeft de auto terug in de pitbox en de training kan weer door.
Vrije training Oostenrijk | Verstappen valt stil, rode vlag
Verstappen moet zijn auto parkeren met een motorprobleem. Hij krijgt de opdracht om voorlopig in de auto te blijven zitten. De sessie ligt stil.
De RB20 wordt teruggeduwd naar de pitstraat, hij staat immers op het start-finish.
Verstappen zegt over de radio dat hij een aanpassing doet op het stuur, waarna de auto ermee nokt.
Vrije training Oostenrijk | Foutje Russell
Er wordt weer gereden. Russell mist zijn rempunt in bocht 3 en schiet even rechtdoor.
Verstappen is een beetje ongeduldig bij het uitrijden van de pitstraat. Piastri rijdt rustig de baan op en Verstappen dreigt hem in te halen, waar het eigenlijk niet kan. Gezelligheid in Stiermarken.
Vrije training Oostenrijk | En toen was het stil in de bergen
Alle rijders staan nu in de pitbox. De teams zullen aanpassingen doen aan de afstelling, om de coureurs zo weer de baan op te sturen.
Vrije training Oostenrijk | Hülkenberg en Leclerc komen elkaar tegen
Hülkenberg rijdt Leclerc in de weg op het moment dat de Monegask in een snelle ronde zat. Hulkenberg wist niet dat Leclerc naderde, maar neemt alsnog een duidelijke stelling in: "Al deze jankende baby's in het verkeer", snauwt hij over de radio.
Vrije training Oostenrijk | Meters maken
Alleen Zhou en Bottas staan nu in de pitbox, alle andere coureurs rijden over het circuit. Logisch, aangezien er dit weekend twee uur minder aan vrije trainingen is.
Normaal gesproken verlopen trainingen, zeker in de openingsfase, rustiger. Nu moet iedereen wel meteen in actie komen.
Vrije training Oostenrijk | Eerste rondetijden
In de thuishaven van Red Bull Racing - het is immers de Red Bull Ring - is Verstappen de eerste die een rondetijd rijdt. Russell en Hamilton gaan meteen sneller. Een snelle tijd is echter nu nog niet het allerbelangrijkst. Balans en vertrouwen in de auto zijn dat wel.
Vrije training Oostenrijk | Sessie begonnen
De rijders mogen de baan op voor de enige vrije training van het weekend. Dit uur is de enige kans om de perfecte afstelling te vinden. Later vandaag wordt de sprintkwalificatie verreden, morgen volgen de sprintrace en de kwalificatie voor de hoofdrace.
Geen Jos Verstappen in actie op Red Bull Ring
Jos Verstappen zou vandaag een demonstratie geven in een oude Red Bull-bolide, maar de 52-jarige Verstappen heeft zich teruggetrokken.
Verstappen bevestigt dat dit een gevolg is van een botsing met Red Bull-teambaas Christian Horner, die al langer speelt. Eerder dit jaar liepen de spanningen hoog op toen er seksueel getinte appjes van Horner aan een teamlid uitlekten. Verstappen senior maakte zich toen al zorgen over de toekomst van het team van zijn zoon.
Ook in Nederland racegeweld
In Assen vindt dit weekend de Dutch TT plaats. Op de 'Cathedral of Speed' strijden de beste motorcoureurs om de zege in een van de meest prestigieuze motorraces van het jaar. In de MotoGP, de topklasse, gaat de titelstrijd tussen Ducati-coureurs Jorge Martín, Francesco Bagnaia en Marc Márquez.
In de Moto3 is Collin Veijer een van de kanshebbers op de zege. Vorig jaar won hij in Maleisië zijn eerste GP, in april won hij ook in Jerez.
Lees hier meer over hoe Veijer vooruitkijkt op de Dutch TT:
Dominantie vorig jaar
Vorig jaar lag Verstappen met nog twee ronden te gaan zó ver voor op de rest, dat hij vroeg om een extra bandenwissel om nog de snelste raceronde te rijden en dus een bonuspunt te pakken. Red Bull twijfelde, maar ging toch akkoord. Verstappen maakte zijn pitstop, kwam vijf seconden voor Charles Leclerc de baan op en warmde rustig zijn banden op waardoor hij met twee seconden voorsprong de laatste ronde begon.
In die slotronde was Verstappen meer dan drie seconden sneller dan Leclerc: missie geslaagd. Hij pakte de zege en het punt voor de snelste raceronde, nadat hij een dag eerder ook de sprintrace had gewonnen.
Jetzt geht's los
Welkom bij het Formule 1-blog over de eerste dag van de Grand Prix van Oostenrijk. Het is een sprintweekend, dus vandaag staat er maar één vrije training op het programma, gevolgd door de kwalificatie voor de sprintrace.
Is McLaren ook op deze baan snel? Heeft Red Bull last van de kerbstones? Of wint Verstappen voor de zesde keer op dit circuit? Vandaag krijgen we wellicht meer duidelijkheid over de verhoudingen.