OM zet flitspalen aan om 30 km/u op Amsterdamse wegen te handhaven
Bijna een half jaar na de invoering van de nieuwe snelheid op veel Amsterdamse wegen gaat het Openbaar Ministerie (OM) de maximumsnelheid van 30 km/u in een groot deel van de stad handhaven.
Komende zaterdag worden de vier bestaande flitspalen op de Stadhouderskade ingesteld op 30 km/u. Ook komen er bij wijze van proef verrijdbare flitspalen langs wegen met veel kruisingen te staan, zogenoemde flexflitsers. Die blijven ongeveer twee maanden op een plek staan en gaan dan naar een andere locatie.
"We beginnen met een klein aantal flitspalen, want we weten nog niet hoeveel overtredingen dit op gaat leveren", zegt een woordvoerder van het OM bij stadsomroep AT5. "Daarnaast weten we ook niet hoeveel mensen in beroep gaan en welke gronden ze aandragen. Het moet allemaal wel goed verdedigbaar zijn voor de rechter."
Rustiger verkeersbeeld
Voor een groot deel van Amsterdam (binnen de ring) en binnen de bebouwde kom van Weesp geldt sinds 8 december een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur. De maatregel moest leiden tot minder geluidsoverlast, een rustiger verkeersbeeld en bovenal tot minder verkeersongelukken.
Vorig jaar kwamen in Nederland 684 mensen om het leven in het verkeer. De meeste verkeersslachtoffers waren fietsers (270) en inzittenden van een personenauto (194).
"Iedereen heeft nu een half jaar kunnen wennen aan de maximumsnelheid van 30 km/u. We hebben ongeveer 4500 borden geplaatst, op een aantal plaatsen de wegindeling aangepast en iedereen geïnformeerd met campagnes", zegt de Amsterdamse wethouder Van der Horst.
"Het is goed dat er nu ook gehandhaafd wordt, om ervoor te zorgen dat mensen zich aan de maximumsnelheid houden", zegt ze. "Ik hoop dat de proef een succes wordt, zodat de flitspalen structureel kunnen worden ingezet."
Wie wordt geflitst, kan uiteraard een boete op de deurmat verwachten. 50 kilometer per uur rijden waar maximaal 30km/u is toegestaan, levert binnen de bebouwde kom een bon van 240 euro op. Wie dat wil kan ook melding doen van een hardrijder op de website van de gemeente Amsterdam.
In december 2023 vroegen we verkeersgebruikers in Amsterdam wat ze van de maatregel vinden: