De eerste Volkswagen Golf
NOS Nieuws

Volkswagen Golf bestaat 50 jaar, 'Italiaans ontwerp was schot in de roos'

Precies vijftig jaar geleden rolde de eerste Volkswagen Golf van de productieband in de fabriek in Wolfsburg in Duitsland. Wie had gedacht dat na zoveel jaar de auto nog steeds zo'n groot succes zou zijn. Inmiddels zijn er over acht generaties ruim 37 miljoen exemplaren verkocht van de Golf.

Het succes van de Golf is volgens medeoprichter van autoclub GTI Club Holland, Peter van der Maden, te danken aan de Italianen. "Omdat het lastig was het succes van de Kever op te volgen, werden Italiaanse ontwerpers opgeroepen om een goed ontwerp te maken", zegt de liefhebber van de Golf in het NOS Radio 1 Journaal.

De ronde vormen van de Kever werden ingewisseld voor een auto met scherpe lijnen. "Dat was een schot in de roos. Ook had de Golf voorwielaandrijving in plaats van de achterwielaandrijving in de Kever. Daardoor had je binnenin meer ruimte."

Met meer binnenruimte is eigenlijk ook meteen alles gezegd. De eerste versie had volgens Van der Maden nog geen zeiltje op de vloer, geen hoedenplank en maar één teller. "Ik heb ze zelf gehad in die tijd en die eerste was heel bros. Vanaf de Golf II, waarbij een speciale wasbehandeling werd toegepast, werden ze steviger en praktisch onverwoestbaar."

Een luxe uitvoering van het interieur van de Volkswagen Golf I

De start van de verkoop van de allereerste Golf in 1974 verliep niet vlekkeloos. Regelmatig werden de eerste versies teruggeroepen en werd de Kever nog steeds als een prima alternatief gezien. Maar dat stond het succes van de Golf niet in de weg. Volgens het autoconcern is de Golf zelfs de succesvolste Volkswagen ooit.

Journalist van autoblad AutoWeek, Marc Klaver, schrijft het succes van de Golf toe aan de "klassenloosheid" van de auto. "Er reden arbeiders in, maar ook advocaten. Dat hadden andere merken echt niet. Ford had dat niet en Opel zeker niet met de Kadett en de Astra, dat waren echt arbeidersauto's."

Ook het behouden van de naam is een sterke zet geweest van Volkswagen, zegt Klaver. "Ford wijzigde van Escort naar Focus en Opel van de Kadett naar de Astra. In die zin is de Golf een iconische auto", zegt de journalist.

GTI was ongekend

De komst van de GTI-versie, met een motor van 110 pk, was volgens Klaver "ongekend". Golfliefhebber Van der Maden heeft in alle generaties gereden en bezit er zelf maar liefst vijf. "Twee keer de Golf I, twee keer de tweede generatie en ook nog de achtste generatie. Allemaal GTI's. Maar de favoriet blijft toch wel de allereerste Golf', zegt hij.

Bekijk hier alle generaties Golf op een rij van 1974 tot nu:

  • Volkswagen AG
    Volkswagen Golf I
  • Volkswagen AG
    Volkswagen 2e Generatie GTI (1989)
  • Volkswagen AG
    Volkswagen Golf: Derde Generatie (1991)
  • Volkswagen AG
    Interieur Volkswagen Golf III
  • Volkswagen AG
    Volkswagen Golf IV (1997-2003)
  • Volkswagen AG
    Volkswagen Golf TSI 5e Generatie
  • Volkswagen AG
    De zesde generatie Golf in cabrioletversie
  • Volkswagen AG
    Volkswagen Golf VII (2012-2019)
  • Volkswagen AG
    Volkswagen Golf de 8ste Generatie

Ook de consequente vormgeving door de jaren heen van de Golf spreekt volgens Klaver een grote groep mensen aan. "Sommigen bestempelen het als saai, maar dat verkoopt dus ook. Eenvoud is het kenmerk van het ware." Helemaal toen de topman van Volkswagen rond de jaren 90 meer de nadruk ging leggen op een mooi interieur.

Klaver: "Klasse für die Masse, noemde de topman het destijds. Een mooi interieur met mooie materialen die niet alleen voor BMW of Mercedes waren voorbehouden." Maar dan zonder het prijskaartje, want hoewel de Golf iets duurder was dan de concurrerende modellen, bleef de auto betaalbaar.

Of er nog evenveel generaties van de Golf achteraan komen, is nog maar de vraag. Klaver dacht zelf dat het na de achtste generatie wel zou ophouden, maar hoort nu toch geruchten dat er nog een negende versie in de maak is.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl