Tien Nederlandse bedrijven betrokken bij bouw en ontwikkeling onderzeeërs
Tien Nederlandse bedrijven gaan met het Franse Naval meewerken aan de bouw en ontwikkeling van vier nieuwe onderzeeërs voor defensie. De naam Naval circuleerde al langer als hoofdbouwer, maar staatssecretaris Christophe van der Maat heeft de keuze voor de Fransen officieel bekendgemaakt op de marinebasis in Den Helder.
Het prijskaartje is onbekend, dat komt waarschijnlijk uit op meer dan een miljard euro per stuk.
Naast de Franse bootbouwer waren er ook werven uit Zweden (Saab) en Duitsland (tkMS) in de race voor de opdracht. Saab werkte bij de aanbesteding samen met het Nederlandse Damen.
"Naval is erin geslaagd een gebalanceerd, veelzijdig en realistisch bod neer te leggen", verklaart Van der Maat de voorlopige gunning aan de Fransen. Toen de drie voorstellen op zijn bureau terecht kwamen kon de staatssecretaris naar eigen zeggen 'bijna in een oogopslag' zien dat het Franse bod het beste is.
Discussie
Die keuze voor Naval deed afgelopen dagen al veel stof opwaaien. Critici vreesden vooral een beperkte rol van het Nederlandse bedrijfsleven bij het Franse bod.
Van der Maat benadrukt nu juist dat ook bij de gunning aan Naval er sprake zal zijn van Nederlandse bedrijvigheid. "[Er] is een stevige rol weggelegd voor de Nederlandse industrie, een belangrijke eis bij deze gunning."
In ieder geval tien verschillende Nederlandse bedrijven en twee kennisinstituten zullen direct betrokken worden bij de productie. Samen met de orders voor later onderhoud kan dit volgens de overheid miljarden opleveren voor de Nederlandse maritieme maakindustrie.
De Nederlandse bedrijven gaan onder meer zorgen voor modulebouw, systeemintegratie, staalconstructies, automatiseringssystemen, energievoorziening, ballastsystemen, hydraulische systemen, sonar, akoestische bekleding, composietonderdelen en klimaattechniek.
Keihard nodig
"Ze doen vol mee", zegt minister Adriaansens (Economische Zaken en Klimaat) over de rol van de Nederlandse industrie. "De afspraken zijn keihard. Als een Nederlands bedrijf wegvalt moet Naval een ander Nederlands bedrijf daarvoor in de plaats zetten." Dat moet alleen al in de productiefase honderden miljoenen opleveren, aldus Adriaansens.
"Ik hoop dat het klopt en dat het ook lukt om ze binnen tien jaar te leveren", zegt Frederik Mertens, strategisch analist bij het Haags Centrum voor Strategische Studies. "Ik ben blij dat er gekozen is voor een boot die volgens de marine goed is. Maar laten we er alsjeblieft ook voor zorgen dat die boten snel komen, want we hebben ze keihard nodig."
Walrusklasse
Of de boten er ook echt binnen tien jaar zullen zijn is overigens nog de vraag. Van der Maat zegt dat de eerste twee "tussen 2034 en 2037" geleverd zullen worden.
Tot die tijd zullen twee van de vier huidige onderzeeërs van de Walrusklasse doorvaren. De onderdelen van de andere twee zullen gebruikt worden voor onderhoud.