Geen jasje en dasje, maar steeds meer sneakers en jeans op kantoor
Sjoerd Verbiesen
redacteur Economie
Sjoerd Verbiesen
redacteur Economie
Een jasje of mantelpak en nette schoenen aan naar kantoor is steeds ongebruikelijker, blijkt uit een rondgang van de NOS. De kleding op het werk is sinds corona minder formeel geworden.
Op plekken waar het voor de pandemie nog minder gangbaar was om met een spijkerbroek naar kantoor te komen, is dat nu wel het geval. Bijvoorbeeld bij banken en consultancybureaus. "Sinds de pandemie en de opkomst van het thuiswerken zien we zeker een verandering naar minder formele kleding", zegt een woordvoerder van consultant KPMG. "De gemiddelde leeftijd bij ons op kantoor is 34 jaar en daardoor zie je dat de kantoorkleding zich ook aanpast aan de trends in de maatschappij."
Hoody
Ook in het bankwezen worden de informele regels voor kleding een stuk soepeler. Medewerkers kiezen zelf wat ze dragen. "In de praktijk zal je zien dat bepaalde teams voornamelijk casual zijn gekleed en dat in andere groepen een pak meer gebruikelijk is", legt een woordvoerder van ING uit. Bij Rabobank zien ze dat ook: "Als je een uurtje bij onze koffiebar staat, zie je medewerkers passeren in hoody, in pak gecombineerd met sneakers, met en zonder stropdas, jeans, noem maar op."
Midden in de coronacrisis werkte ruim de helft van de werknemers het grootste deel van de week thuis. Afgelopen jaar werkte nog steeds ongeveer de helft regelmatig thuis, maar het aandeel dat dat minder dagen in de week doet groeit, blijkt uit cijfers van het CBS. En op kantoordagen blijft de formele kleding dus vaker in de kast hangen.
Zelfs de premier zien we soms zonder stropdas.
Bedrijven vragen nog wel om passend gekleed te zijn als medewerkers klanten ontvangen. Die verwachting is er niet alleen bij banken, ook consultancybureaus willen dat. "We zorgen dat onze collega's zich ervan bewust zijn dat ze altijd representatief naar de klant gaan. Bij de ene klant is een spijkerbroek en sneakers hartstikke normaal, maar bij de andere wordt verwacht dat je in pak komt", zegt de woordvoerder KPMG.
Een van de kledingstukken die steeds verder verdwijnt, is de stropdas. "We hebben een fase gehad dat dassen altijd gedragen werden", zegt Paul te Grotenhuis van brancheorganisatie Inretail, waarbij veel modewinkels zijn aangesloten. "Nu zien we dat die veel minder vaak gedragen wordt. Het is vaak alleen een overhemd zonder das of jasje. Zelfs de minister-president zien we soms zonder stropdas, dat kon je je tien jaar geleden helemaal niet voorstellen."
Geen teenslippers
Vooral gympen worden steeds vaker gedragen op het kantoor. "Tien jaar geleden werden nette leren schoenen gedragen. Maar nu vindt iedereen sneakers prettig. Ik denk dat die nog heel lang zullen blijven", verwacht Te Grotenhuis.
De bedrijven zien de opkomst van de sneaker ook: "De schoenkeuze is gevarieerd, van brogue tot bootie en hightop- tot lowtop-sneaker. Alleen teenslippers zien we nagenoeg niet", zegt de woordvoerder van Rabobank.