Reputatieschade Babboe lijkt beperkt ondanks aanhoudende problemen
Het is na de vernietigende conclusies van de NVWA de volgende stap in het Babboe-bakfietsdossier. Vanmorgen werd bekend dat bijna 10.000 bakfietsen van de modellen CITY, CITY E, MINI en MINI E terug worden geroepen. Mogelijk worden dat er nog meer.
Eerder zei het bedrijf de veiligheid de modellen niet te kunnen garanderen. Op dit moment mogen Babboe-fietsen op last van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) niet meer worden verkocht. Wat doet deze opeenstapeling van problemen met de reputatie van het bedrijf?
Fietsenwinkels die door de NOS zijn benaderd, zeggen rustig af te wachten en zijn benieuwd hoe Babboe de problemen afhandelt. Ze zien niet meteen een reden om de fietsen in de toekomst niet meer te verkopen.
"We hebben nog nooit problemen met Babboe gehad, maar het terugroepen van bepaalde modellen is het enig juiste dat de fabrikant kan doen", zegt Laurens Jan Stam van het gelijknamige fietsenbedrijf. "Onze klanten mogen hun Babboe-fietsen laten nakijken op scheurtjes en dergelijke."
Via de website controleerjeframe.nl kunnen Babboe-klanten controleren of de veiligheidswaarschuwing van toepassing is op hun fiets.
Vertrouwen komt te voet, maar gaat te paard
Consumenten zijn geschrokken. Babboe-gebruikers Karen en Kim waren blij met hun bakfiets. Ook toen die stuk ging en kosteloos werd gerepareerd. Maar ze laten de fiets nu staan vanwege de terugroepactie. "Onze veiligheid staat voorop. Eerder leek het te gaan om iets eenmaligs, maar nu blijkt het groter te zijn", zegt Kim. Bijna alle consumenten zeggen hun fiets weer te gaan gebruiken als het probleem is opgelost.
Dat verwacht ook merkdeskundige Dick van der Lecq. Volgens hem neemt het bedrijf de juiste stappen om reputatieschade zoveel mogelijk te voorkomen. "Babboe pakt het goed aan, ze ontkennen niets en maken de problemen niet kleiner." Hij denkt dat als de fabrikant coulant blijft, het vertrouwen weer terug kan komen.
Gebroken frames
Volgens de NVWA ontving Babboe honderden meldingen over frames die gebroken zijn tijdens het fietsen. Dat had het bedrijf bij de toezichthouder moeten melden, maar heeft dat niet gedaan. Ook zou de fabrikant geen goed onderzoek hebben gedaan naar de oorzaken van de problemen en geen maatregelen hebben genomen.
"Vertrouwen komt te voet, maar gaat te paard", zegt Frank Quix van Q&A Retail. Dat vindt ook een andere marktdeskundige Volkert Teding van Berkhout. Hij betwijfelt of het merk Babboe nog toekomstbestendig is. "Ik denk dat ze bij Babboe niet moeten verwachten over een jaar weer op hetzelfde niveau zitten."
Concurrentie ziet kansen
Intussen zitten concurrenten van Babboe niet stil, zegt merkstrateeg Dick van der Lecq. "Concurrenten staan natuurlijk vooraan om je extra te laten struikelen." Het eigen product wordt dan aangeprezen als een prima alternatief.
Zo verlaagde bakfietsverhuurder Cargoroo alle abonnementstarieven met de helft. Het wordt gepresenteerd als "een oplossing voor alle bakfietsende gebruikers die door de crisis rond Babboe niet meer op dit vervoermiddel kunnen vertrouwen".
Slim, zegt merkendeskundige Van der Lecq. Maar je moet het er niet te dik bovenop leggen: "We hebben gezien bij het faillissement van VanMoof dat concurrenten als aasgier langs de kant staan. Dat wordt door het publiek niet gewaardeerd."
Veel klanten zijn benieuwd hoe Babboe de terugroepactie verder afhandelt. "Het liefst heb ik een ander merk fiets, maar ik ga er ook van uit dat het vervangende vervoer veilig zal zijn", zegt Kim.