Unilever zag in 2023 winst flink dalen
Levensmiddelengigant Unilever, bekend van merken als Knorr en Magnum, heeft een minder goed jaar achter de rug. Waar het in 2022 de winst nog flink zag groeien, is die dit jaar juist gedaald.
De winst kwam uit op iets meer dan 7 miljard euro, een daling van bijna 14 procent. De omzet daalde licht naar net geen 60 miljard euro.
Bestuursvoorzitter Hein Schumacher spreekt van "verbeterde financiële prestaties", maar benadrukt dat de "concurrentiepositie teleurstellend blijft en de prestaties verder moeten verbeteren". De topman zegt dat het bedrijf hieraan blijft werken.
Russische tak
Bij de halfjaarcijfers in juli sprak het bedrijf de vrees uit dat het de divisie in Rusland mogelijk moet afschrijven. Bij de publicatie vandaag zit geen significante ontwikkeling op dit vlak.
Het bedrijf zegt dat de maatregelen die het afgelopen jaar zijn genomen de "economische bijdrage van Unilever aan de oorlog minimaliseert". Verder wordt benadrukt de situatie onzeker blijft en het risico bestaat dat de activiteiten in Rusland moeten stoppen.