United Airlines en Alaska Airlines vinden losse bouten in Boeing-toestellen
De Amerikaanse luchtvaartmaatschappij United Airlines heeft in verschillende toestellen van Boeing loszittende schroeven en andere "installatieproblemen" aangetroffen, wordt gemeld in een persverklaring. Ook Alaska Airlines meldt vandaag dat het losse onderdelen in meerdere toestellen heeft aangetroffen.
De toestellen, van het type 737 Max 9, werden geïnspecteerd nadat afgelopen weekend zo'n toestel van Alaska Airlines een deel van de romp was verloren tijdens een vlucht boven de westkust van de VS. Wonder boven wonder raakte daarbij niemand gewond.
Alle toestellen op Amerikaans grondgebied van dit specifieke type kregen daarna een vliegverbod van de toezichthouder FAA. Ze worden nu gecontroleerd op onregelmatigheden. Alaska Airlines bezit 64 vliegtuigen van dit model, United heeft er 79.
Zij zijn de enige vliegtuigmaatschappijen in de VS die dit type toestel gebruiken. Bij hoeveel toestellen United het mankement nu heeft gevonden, is nog niet bekendgemaakt.
Al eerder waarschuwingslampje
De losse schroeven bij United Airlines zijn gevonden bij het paneel dat gebruikt wordt om een deel van de romp af te sluiten. In het ontwerp van het toestel zit daar ruimte is voor het plaatsen van een extra nooduitgang. Die extra nooduitgang is bij de toestellen van Alaska en United niet verplicht, omdat die onder een bepaald aantal zitplaatsen blijven. Het lijkt erop dat het paneel in deze toestellen niet goed is bevestigd.
Bij de vlucht vrijdag, van Portland in Oregon naar Ontario in Californië, werd het paneel ongeveer een half uur na het opstijgen losgerukt, waarna het toestel veilig kon landen in Portland. Alaska had al eerder besloten om het vliegtuig niet meer te gebruiken voor vluchten naar Hawaii, over de Stille Oceaan, omdat er bij drie vluchten een waarschuwingslampje was gaan branden over verlaagde luchtdruk in de cabine.
De Boeing 737 Max kent een lange reeks veiligheidsproblemen. In 2019 waren er twee ongelukken waarbij doden vielen met een eerdere versie van het toestel. In Indonesië en Ethiopië kwamen toen in totaal 346 mensen om. De toestellen stonden daarna zo'n anderhalf jaar aan de grond, totdat ze weer veilig werden geacht.
Twee toestellen in Nederland
Corendon is voor zo ver bekend de enige organisatie in Nederland die twee toestellen heeft van dit type. Een woordvoerder zei eerder dat deze nog blijven vliegen. De Nederlandse toezichthouder, de Inspectie Leefomgeving en Transport, wacht verder onderzoek van de FAA af.
Zo zag het er afgelopen weekend uit voor passagiers van het toestel van Alaska: