Mode-ontwerpers in Senegal
NOS Nieuws

'Made in Africa' doet het goed, modesector is booming

  • Saskia Houttuin

    correspondent Afrika

  • Saskia Houttuin

    correspondent Afrika

Afrikaanse mode is booming. Loop een rondje door de straten van miljoenensteden Lagos, Kinshasa of Nairobi en je kan niet om de bloeiende mode-industrie heen. Ateliers, etalages, modeshows: de Afrikaanse modewereld is groter dan ooit. Dat lees je ook terug in de cijfers die VN-organisatie Unesco onlangs optekende: de kleding- en schoenenindustrie was in Afrikaanse landen ten zuiden van de Sahara in 2020 goed voor bijna 30 miljard euro.

De middenklasse in Afrika groeit in een duizelingwekkend hoog tempo, evenals de jonge bevolking. Tel daar de mogelijkheden die sociale media en andere technologie bieden bij op en je begrijpt waarom Unesco verwacht dat in de komende tien jaar de vraag naar Afrikaans design met ruim 40 procent zal toenemen.

Miley Cyrus en Beyoncé

Ook ver buiten de grenzen van het continent wordt kleding van Afrikaanse ontwerpers vaker gedragen. Denk bijvoorbeeld aan de Amerikaanse popster Miley Cyrus, die zich in een vliegtuig liet fotograferen in een pak van de Zuid-Afrikaanse ontwerper Thebe Magugu. Of aan wereldster Beyoncé, die in de muziekfilm Black is King couture draagt van ontwerpers uit Eritrea, Ivoorkust en Senegal.

Dakar, de hoofdstad van Senegal, geldt als een van de bekendste modehotspots op het continent. "Ik zie veel vooruitgang," zegt Sophie Nzinga Sy, mode-ontwerper en oprichter van opleidingsinstituut Dakar Fashion Hub. "Wat ik hier wil doen, is de nieuwe generatie Afrikaanse modeontwerpers opleiden."

Correspondent Saskia Houttuin ging langs bij de Dakar Fashion Hub:

'Made in Africa' doet het goed, vooral modesector is booming

In Senegal vind je meer van dit soort initiatieven. Neem bijvoorbeeld het Duitse culturele Goethe Instituut, dat met de academie ModeLab cursussen aanbiedt voor pas begonnen designers. Bij de afstudeerceremonie presenteert Louheta Lendira trots haar creaties: een rek gepersonaliseerde jassen en op tafel een viertal rieten rugzakjes, waarvoor ze zich liet inspireren door de manden die boeren in haar thuisland Gabon gebruiken wanneer ze op het veld werken.

"Het probleem is dat consumenten Afrikaans design vaak te duur vinden", zegt Lendira. "Maar het is belangrijk dat de lokale prijs wordt gewaardeerd. Kleding maken kost nu eenmaal geld: voor materialen, voor arbeid."

Leer van ananas

De Afrikaanse mode barst voor jonge ondernemers van mogelijkheden, maar er zijn minstens zo veel uitdagingen. "Stoffen worden vaak niet in eigen land gemaakt en importeren kost veel geld", zegt Sophie Nzinga Sy. "En dan heb ook nog tweedehands kleding uit het Westen die hier wordt gedumpt. Dat maakt het heel moeilijk om hier een ontwerper te zijn."

Louheta Lendira wil meer werken met lokale materialen en moedigt andere ontwerpers om hetzelfde te doen: "We hebben hier zoveel natuurlijke materialen: bamboe, aloë vera, palm, ananas - ja, je kan leer maken van ananas. We verbouwen hier katoen, maar we hebben geen eigen t-shirtfabriek, dat is toch gek? Ik hoop dat we in de toekomst onze eigen duurzame stoffen kunnen maken."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl