NPO Radio 2 maakte ongekende vlucht dankzij Top 2000
Jasper Leegwater
redacteur online
Jasper Leegwater
redacteur online
In de laatste week van 2023 noteerde NPO Radio 2 een marktaandeel van ruim 41 procent. Dat is 28,4 procentpunt meer dan een week eerder. De zender bereikte volgens NMO, dat het luisteronderzoek uitvoert, 7,1 miljoen luisteraars tijdens de vijfentwintigste editie van 'De Lijst Der Lijsten'.
Zendermanager van NPO Radio 2 Peter de Vries is trots op de cijfers. "De manier waarop wij worden beloond, vind ik prachtig. Het mooiste vind ik wel dat Nederland verbonden wordt door 2000 liedjes. Daar wordt veel discussie over gevoerd, wat daar wel en niet in hoort, maar het is een volkomen democratisch proces. Het levert al 25 edities kippenvel op."
Het is voor het eerst dat de luistercijfers van de Top 2000 zo duidelijk zijn, omdat die cijfers sinds begin 2023 per week worden gemeten en gepubliceerd. Daarom is moeilijk te zeggen of dit een record is voor NPO Radio 2. NPO 3FM scoorde tijdens Serious Request een marktaandeel van 4,1 procent. De week voor de actie was dat nog 1,8 procent.
Zie hier hoe de Top 2000 feestelijk werd geopend door NPO Radio 2-dj Bart Arens met een mash-up:
Radiokenner Arjan Snijders heeft veel respect voor de prestatie van de radiozender. "Ik vind het superknap en bijzonder dat het NPO Radio 2 lukt om via het zogenaamd op sterven na dood zijnde medium radio, zo'n impact te hebben."
Volgens hem zit het succes in de breedte van de lijst. "Het verschil met alle andere lijstjes is dat alles aan bod komt. Alle genres, alle stijlen, uit alle decennia. Het is voor iedereen van 8 tot 80, waar je soms een half uur lang alleen maar ballads hoort, dat hoor je gewoon nergens op de Nederlandse radio. Onbewust voelen mensen dat deze lijst echt is, dat het niet gepland wordt. Het is een hele goede dwarsdoorsnede van wat mensen leuk vinden", aldus Snijders.
Café
De lijst wordt sinds 2010 ieder jaar uitgezonden vanuit het Top 2000 Café in museum Beeld en Geluid in Hilversum. Tickets om de uitzending bij te wonen en daar te dansen, playbacken en een drankje te drinken waren binnen no-time uitverkocht.
De Top 2000 was ook - traditiegetrouw - te volgen via televisie op NPO 1 Extra. Mensen die de tv-uitzending kijken zijn niet opgenomen in de luistercijfers.
Snijders heeft nog een tip voor de volgende editie. "Misschien zou nog meer aandacht gegenereerd kunnen worden als internationale artiesten ook naar het Top 2000 Café komen om hun notering live te doen."
25-jarig jubileum
Dit jaar werd vanwege de jubileumeditie ook een Extra 500 uitgezonden. De 500 liedjes die de Top 2000 net niet hebben gehaald werden van 11 tot en met 15 december uitgezonden, als "een cadeautje voor de luisteraars". In die lijst stond Als de rook om je hoofd is verdwenen van Boudewijn de Groot op de eerste plaats, eigenlijk dus op plek 2001 van de Top 2000 zelf.
Het geheim van de lijst is wat zendermanager De Vries betreft duidelijk. "Het succes zit in de muziek. Dat Nederlanders gek zijn op lijstjes, we houden van een opgeruimd gevoel. Er is dan niets mooiers dan een lijstje hebben dat eindigt met een nummer 1."
De top 10 van de lijst was precies hetzelfde als een jaar geleden. "Dat is denk ik geen toeval, ik denk dat de verbindende factor muziek een gevoel van een soundtrack van het jaar van onze luisteraars vertegenwoordigt."
Andere zenders verliezen
Door het succes van de Top 2000 in de laatste week van het jaar verliezen bijna alle andere radiozenders luisteraars. NPO 3FM scoorde slechts 1,3 procent marktaandeel in de week na een succesvolle editie van Serious Request.
Het grootste verlies is voor Radio 10: de zender die vorige week nog marktleider was dankzij de Top 4000 leverde 10 procent marktaandeel in.