Soepelere regels voor ov-kaart van de baas: 'Ov wordt zo aantrekkelijker'
Vanaf 1 januari wordt het fiscaal en administratief makkelijker om als werkgever ov-abonnementen aan werknemers te geven die ook privé gebruikt mogen worden. Nadat de Tweede Kamer unaniem met het wetsvoorstel had ingestemd, heeft gisteren ook de Eerste Kamer haar goedkeuring gegeven. Alle betrokken partijen lijken enthousiast.
Er zijn drie manieren hoe een werkgever openbaar vervoer kan aanbieden aan werknemers: ter beschikking stellen, vergoeden of verstrekken. De uitwerking is voor de drie manieren verschillend (zie grafisch hieronder) en dat blijft grotendeels zo.
De fiscale voordelen waren ook verschillend, maar die zijn nu gelijkgetrokken. Waar het hem vooral in zat, was dat werkgevers tegenover de Belastingdienst moesten bewijzen dat de ov-kaart meer zakelijk dan privé werd gebruikt.
Als dat niet het geval was, moest er over dat deel loonbelasting worden betaald. Dit bijhouden en controleren leidde tot administratieve rompslomp, waardoor veel werkgevers ervan afzagen. Er was één uitzondering op deze regel: het ov-jaarabonnement. Zo'n abonnement is alleen prijzig en ook moest worden aangetoond dat die minstens 10 procent voor zakelijke doeleinden werd gebruikt.
'Zo makkelijk mogelijk'
Werkgeversorganisatie AWVN is blij met de wijziging. "Dit was een wens van de werkgevers, hier hebben we ook voor gepleit. Het oude systeem leidde tot veel administratieve last. Als werkgevers openbaar vervoer willen aanbieden aan hun werknemers, bijvoorbeeld vanwege groene doelstellingen, moet je dat als overheid zo makkelijk mogelijk maken. Dat wordt het nu."
Ook Freek Bos van reizigersorganisatie Rover is enthousiast: "Dit is een maatregel die het ov aantrekkelijker maakt, zonder dat het iemand een euro kost. De huidige regeling was zo onaantrekkelijk, ik ken geen werkgever die dit aanbood. De Belastingdienst zal er niet wat op verliezen."
Verder benadrukt Bos dat vanaf volgend jaar werkgevers verplicht de CO2-uitstoot van hun woon-werkverkeer moeten rapporteren. De NS is eveneens enthousiast: "Dit helpt allemaal om mensen meer met het ov te laten reizen".
Op deze drie manieren kan een werkgever een ov-kaart aanbieden:
Nico van Paridon, strateeg bij Vervoerregio Amsterdam, kwam met het oorspronkelijke idee. "Ik kwam erachter hoe simpel de autoleaseregeling voor werkgevers in Nederland is, en hoe ingewikkeld die van openbaar vervoer. Dat kon beter dacht ik."
Hij schreef hier een opiniestuk over in De Telegraaf, waarna voormalig D66-Kamerleden Lisa van Ginneken en Romke de Jong een motie indienden. Die werd aangenomen.
Ondanks de positieve reactie van AWVN, verwacht de werkgeversorganisatie niet dat er nu een revolutie gaat plaatsvinden. "Dit moet worden vastgelegd in mobiliteitsregelingen en worden besproken met vakbonden en ondernemingsraden. Maar dit zal op de lange termijn zeker effect hebben."
Uit een rondgang langs grote werkgevers komt inderdaad naar voren dat er geen grote omwenteling lijkt aan te komen, maar dat de ontwikkelingen wel "nauwgezet in de gaten worden gehouden".
Daar hoort wel de kanttekening bij dat grote werkgevers met dit soort zaken meestal al vooroplopen en velen al langer bezig zijn met zogeheten groene arbeidsvoorwaarden. Zij kunnen vanwege hun omvang en omzet ook makkelijker ov-abonnementen aanbieden dan kleinere werkgevers.