Meer treinen in nieuwe dienstregeling, maar ov nog lang niet op oude niveau
Buslijnen die zijn opgeheven, voertuigen in een andere kleur en meer treinritten. Wie komende dagen de metro, tram, trein of bus pakt, moet wellicht van tevoren even goed opletten. Vandaag gaat namelijk in een groot deel van Nederland een nieuwe dienstregeling in.
Waar vernieuwde dienstregelingen de voorbije jaren leidden tot berichten over verdwenen buslijnen, minder treinen en slechtere verbindingen, lijkt het komend jaar voor veel OV-reizigers juist iets beter te worden. Nog steeds neemt het aantal buslijnen eerder af dan toe, werken veel mensen thuis en zijn de personeelstekorten niet opgelost, maar zeker op het spoor lijkt het tij gekeerd.
Waar de NS weer kan bijplussen, schaalt het busvervoer af:
Zo laat de grootste vervoerder van Nederland, de Nederlandse Spoorwegen, weer meer treinen rijden. Vooral reizigers in de Randstad profiteren daarvan, want tussen de grote steden rijden weer vier intercity's per uur, terwijl dat er afgelopen jaren vaak maar twee waren.
Ook rijdt er weer een rechtstreekse trein tussen Amsterdam en Breda en keert de zogeheten tienminutentrein tussen Arnhem - Amsterdam en Rotterdam terug. Er zijn 1800 treinritten extra per week in de nieuwe dienstregeling, zegt NS, op een totaal van ruim 22.000 ritten.
De grootste veranderingen op het spoor, ook van de regionale spoorvervoerders, staan op dit kaartje:
De NS kan de extra treinen inzetten omdat afgelopen jaar bijna 1500 conducteurs en machinisten zijn aangenomen. Toch waarschuwt de vervoerder dat de krapte op de arbeidsmarkt aanhoudt, waardoor op sommige spoortrajecten in de daluren nog altijd slechts één keer per uur een trein zal rijden. De NS hoopt hier komende tijd nog extra mensen voor aan te nemen.
Ook kunnen treinen soms korter zijn dan reizigers gewend zijn. De spoorvervoerder kampt namelijk met een groot tekort aan monteurs, waardoor treinen soms niet op tijd gerepareerd zijn en daardoor niet het spoor op mogen.
Zelfde prijzen
Opvallend is dat de extra ritten van de NS vooral voor maandag tot en met donderdag staan ingepland. Op vrijdag is er door thuiswerken volgens de vervoerder nauwelijks meer sprake van een spits. Daardoor zullen reizigers die dag op bepaalde trajecten juist merken dat er minder treinen rijden dan voorheen.
De NS verhoogt de prijzen voor kaartjes voor binnenlandse reizen komend jaar niet. De kosten van een treinkaartje blijven gelijk omdat het demissionaire kabinet op verzoek van de Tweede Kamer 120 miljoen euro heeft toegelegd. Aanvankelijk mocht de NS de ticketprijzen met 6,5 procent verhogen, maar dat gaat dus niet door.