Wielerploeg dsm-firmenich kleurt oranje: PostNL stapt in als tweede sponsor
PostNL is voor drie jaar vastgelegd als nieuwe sponsor van wielerploeg dsm-firmenich. Wielrenners als Fabio Jakobsen, Warren Barguil en Romain Bardet rijden vanaf 2024 in oranje getinte shirts. De ploeg zal Team dsm-firmenich PostNL gaan heten.
Het beursgenoteerde postbedrijf, dat bijna 37.000 medewerkers in dienst heeft, is voornamelijk actief op de Nederlandse en Belgische markt en heeft een jaarlijkse omzet van meer dan 3 miljard euro. Chemiebedrijf dsm-firmenich is actief over de hele wereld.
"Ze geven het team een stevige basis voor de komende jaren voor sportieve groei en kansen", vertelt manager Iwan Spekenbrink. "Het is geweldig voor het team om nu twee van zulke grote en gerenommeerde bedrijven als leading partners te hebben."
Het postbedrijf zegt met het volle verstand te hebben gekozen voor het sponsoren van een wielerploeg. Pim Berendsen, financieel directeur van PostNL: "We zijn maatschappelijk breed betrokken, maar deden nog niets in de sport. Wielrennen past bij ons. Onze mensen zijn elke dag op de fiets bij weer en wind buiten. En PostNL is Nederlands-Belgisch bedrijf, twee landen waarin wielrennen haast een religie is."
"Wielrennen is toegankelijk en divers", legt Berendsen uit. "Dsm-firmenich heeft drie programma's: mannen, vrouwen en een opleidingsteam. Voeg daarbij het innovatieve karakter van de sport en de ambitie om verder te verduurzamen. Dan is het voor ons heel logisch om dit team te gaan steunen."
Over de hoogte van het sponsorbedrag wil Berendsen niets zeggen. "Behalve dat het tevenwichtig is verdeeld tussen alle betrokken partners. We gaan kijken hoe het bevalt, maar gaan wel met de volle overtuiging deze samenwerking aan. De sportieve doelen zijn aan Iwan en het team om te bepalen. We steunen ze waar we kunnen en vieren mee als er successen zijn."
Nooit Real Madrid
Op de vraag of het binnenhalen van PostNL noodzakelijk is voor de continuïteit van zijn ploeg, antwoordt Spekenbrink: "Je wil altijd groeien. De budgetten in het wielrennen zijn de laatste jaren enorm gestegen."
"Vanaf het begin hebben we met de middelen die we hadden omgerekend naar prestaties per euro altijd aan de top gezeten. De laatste jaren zagen we renners waar we goed mee werkten en een hoog niveau hoopten te halen, nog voor ze zover waren naar andere teams vertrekken."
Met de financiële injectie van PostNL moet dat veranderen. "We zullen nooit het Real Madrid of Paris Saint-Germain van het wielrennen worden, met de ene dure transfer na de ander. We willen duurzame topsport bedrijven en de grootste talenten ontwikkelen tot wereldtoppers. Nu kunnen we renners het hele traject in het team houden en hoeven we ze op de top van hun kunnen niet te laten gaan."
Op het wielershirt van dsm-firmenich PostNL zijn twee strepen te zien. Die strepen zullen vanaf 2024 oranje kleuren, meldt de wielerploeg.
In de selecties voor 2024 zitten 17 Nederlanders (11 mannen en 6 vrouwen). Topsprinter Jakobsen is dit jaar aangetrokken en hetzelfde geldt voor Gijs Leemreize, Julius van den Berg, Timo Roosen en Bram Welten.
Jumbo-Visma
Eind oktober maakte die andere grote Nederlandse ploeg, Team Jumbo-Visma, ook bekend een nieuwe hoofdsponsor te hebben gevonden. Dat was nodig, nadat bekend was geworden dat Jumbo zou stoppen als hoofdsponsor.
Wie de nieuwe hoofdsponsor is, wordt op 21 december bekendgemaakt, bij de teampresentatie.