ACM: consumenten nog steeds de dupe van nepaanbiedingen
Webwinkels misleiden consumenten nog steeds met nepaanbiedingen, ondanks de strengere maatregelen tegen prijsmisleiding die begin dit jaar van kracht werden. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De toezichthouder wil de websites met nepkortingen aanpakken.
Sinds 1 januari 2023 gelden er strengere regels voor zogenoemde 'van-voorprijzen'. Verkopers mogen niet langer de prijs van een product tijdelijk verhogen om het daarna met een schijnbaar hoge korting in de etalage te zetten. Dat is een nepaanbieding: een aangegeven korting die in werkelijkheid geen korting is. De regel is nu dat de 'van-prijs' de laagste prijs moet zijn die in de afgelopen dertig dagen voor een product is gevraagd.
De ACM controleerde de afgelopen maanden of de webshops van moderetailers, beddenspeciaalzaken en winkels in consumentenelektronica zich houden aan de regels voor prijskortingen. Van de gecontroleerde bedrijven blijkt een groot gedeelte die regels structureel te overtreden. ''We zien dat veel verkopers hun van-prijzen in de afgelopen dertig dagen niet als verkoopprijs hebben gehanteerd, of zelfs helemaal verzinnen. Dat is verboden.''
Misleidende adviesprijzen
Al jaren kaart de Consumentenbond aan dat bedrijven bovendien veelvuldig gebruikmaken van misleidende adviesprijzen. De ACM ziet dat ook.
Volgens de ACM is het gebruik van misleidende adviesprijzen problematisch: ''Adviesprijzen zijn een schijnvoordeel. Toch blijkt uit gedragsonderzoek dat consumenten adviesprijzen interpreteren als gevoerde prijzen en sneller geneigd zijn een aankoop te doen als de korting op de adviesprijs hoog lijkt.''
Daarnaast kennen adviesprijzen een ander probleem. ''Het is moeilijk te achterhalen of verkopers de adviesprijzen wel juist opgeven. In het verleden zagen we dat handelaren zelf adviesprijzen verzonnen en dat adviesprijzen bewust hoog in de markt werden gezet door de leveranciers zodat handelaren een schijnbaar hoge korting konden geven.''
'Boetes en sancties'
Edwin van Houten, directeur consumenten bij de ACM, verklaart waarom bedrijven al jaren gebruikmaken van nepkortingen en adviesprijzen: ''Bedrijven weten als geen ander dat consumenten gevoelig zijn voor kortingen. De verleiding om te spelen met aanbiedingen is blijkbaar zo groot dat veel verkopers het waard vinden om de regels te blijven overtreden.''
Door hard op te treden wil de directeur aan bedrijven laten zien dat misleidende aanbiedingen niet lonen. ''We willen gaan handhaven. Dit betekent dat de bedrijven waarbij we een overtreding vaststellen een sanctie krijgen opgelegd. Dat kan een boete zijn van maximaal 900.000 euro per overtreding of een last onder dwangsom.''
Ook heeft Van Houten een tip voor de consument: ''Vergelijk altijd de prijs van een product op verschillende websites en let nooit op de adviesprijzen. Een consument moet zichzelf ook altijd afvragen: 'is dit de prijs die ik voor het product over heb'?''
Onbekend welke bedrijven fout zitten
De ACM en de Consumentenbond zijn niet blij met de regels voor adviesprijzen. Begin 2022 schreef de ACM in een brief aan het ministerie van Economische Zaken dat de regels voor van-voorprijzen ook zouden moeten gelden voor het gebruik van adviesprijzen. De bond wil dat de wet volgend jaar geëvalueerd wordt.
Welke bedrijven precies de fout in zijn gegaan, kan de ACM nog niet zeggen. De toezichthouder wil eerst zelf contact opnemen met de bedrijven om te melden dat hun aanbiedingen niet kloppen.