Mario, Michael en Marco; waar geracet wordt, is Formule 1-kandidaat Andretti
De internationale autosportbond FIA is al om, nu promotor FOM en de teams nog. Mocht Andretti Autosport in 2026 toetreden tot de koningsklasse van het autoracen, dan is de Formule 1 een legendarische naam rijker. Alle reden om Andretti alvast nader te introduceren.
Andretti staat voor drie generaties coureurs: Mario (83), Michael (61, nu teameigenaar) en de nog actieve Marco (36). Maar ook voor een succesvol team met raceoverwinningen en kampioenschappen in diverse Amerikaanse klassen met open raceauto's (Indy Car Series, CART, Champ Cars, IMSA), en mondiaal in de Formule E.
Waar geracet wordt, is Andretti.
De naam Andretti krijgt in de internationale autosport voor het eerst echt bekendheid als Mario Andretti, zoon van Italiaanse immigranten, in de zeventiger jaren furore begint te maken in de Formule 1. In eigen land heeft Andretti dan al successen geboekt in de Champ Car, een Amerikaanse klasse met single seaters.
Iconisch is het beeld van Andretti's zilveren helm met rode baan in de zwarte Lotus met goudkleurige belijning en uitingen van het sigarettenmerk John Player Special. In die auto wordt hij in 1978 wereldkampioen in de Formule 1, wat hem eeuwige roem oplevert. Je zou bijna vergeten dat Mario naast dat kampioenschap en twaalf grandprix-zeges ook nog de Indy 500 (1969), Daytona 500 (1967) en zelfs de 24 uur van Le Mans (1995) als klasse-winnaar op zijn naam heeft geschreven.
Zo vader, zo zoon. Michael blijkt dezelfde snelle genen als zijn vader te hebben. Ook hij pakt in 1991 de Amerikaanse CART-titel, maar daarna stokt zijn carrière. Michael rijdt in 1993 dertien grands prix in de Formule 1 voor McLaren, staat in Monza voor het eerst op het podium, maar wordt de rest van het seizoen aan de kant geschoven voor de getalenteerde Fin Mika Häkkinen.
Volgens Michaels zoon Marco, de derde generatie van de racende Andretti's, heeft McLaren destijds bewust de Formule 1-carrière van zijn vader gesaboteerd door "te knoeien' met diens auto, "omdat Hakkinen bereid was voor een lager salaris te komen racen."
Een terugkeer naar Amerika levert Michael nog wel raceoverwinningen op, maar geen titels. In totaal rijdt hij zestien keer de Indy 500.
Marco volgt het voorbeeld van zijn opa en vader, maar is wel de minst succesvolle van de drie. Hij wint weliswaar races in de Indy Car Series voor Andretti, de Formule 1 blijft buiten zijn bereik. De laatste jaren is Marco parttime-coureur en doet hij jaarlijks nog mee aan de Indy 500, de race die hij net als zijn vader nooit heeft weten te winnen.
Even terug naar Michael Andretti, de tweede generatie. Hij kocht zich begin deze eeuw in bij de voorganger van Andretti Autosport - en met succes. Sinds 'Andretti' in de naam voorkomt, boekt de renstal onder meer vijf zeges in de Indy 500 en wordt dit jaar met de Brit Jake Dennis ook het kampioenschap in de Formule E veroverd. Voor Porsche, leverancier van de elektrische aandrijflijn, een tikkeltje pijnlijk, aangezien Andretti een klantenteam van de Duitsers is.
Op naar de Formule 1 dus. Mocht Andretti Autosport als elfde team worden toegelaten in 2026, het eerste jaar van een nieuwe generatie groenere motoren in de Formule 1, dan zal dat waarschijnlijk gebeuren in samenwerking met het Amerikaanse automerk Cadillac. Er is één probleem: bij een aantal huidige Formule 1-teams lijkt vooralsnog weerstand te bestaan tegen de komst van Andretti.
Waarschijnlijk uit eigenbelang. Hoe meer teams de inkomsten moeten verdelen, hoe minder ze zelf overhouden. Want aan de naam Andretti kan het namelijk niet liggen. Die spreekt voor zich.