liveblog
NOS SportAangepast

Sainz dolblij met zege in Singapore • Verstappen tevreden met vijfde plek

liveblog gesloten

De uitslag

  • GP van Singapore
  • Verstappen wordt vijfde
  • Sainz wint voor Norris en Hamilton

Bekijk hier de uitslag

Tot volgende week!

Hiermee sluiten we het liveblog af voor vandaag. Volgende week in Japen een nieuwe ronde met nieuwe kansen.

Verstappen kan daar nog geen wereldkampioen worden. Hij is vandaag 6 punten uitgelopen en dat is net te weinig. Al is het nog even afwachten wat er met Perez gebeurt...

Volgende week zijn we er uiteraard weer bij met een liveblog, graag tot dan!

Onderzoek naar Perez

Perez moet zich straks nog melden bij de wedstrijdleiding. Er zijn twee incidenten die hem mogelijk een straf gaan kosten,

Dat zou gevolgen hebben voor volgende week. Als Perez zijn achtste plek kwijtraakt, dan kan Verstappen mogelijk in Japan al wel wereldkampioen kunnen worden.

Reactie Verstappen

"Ik ben wel redelijk tevreden", zegt Verstappen tegen Viaplay. "Eigenlijk zat alles tegen, de safety car kwam voor ons steeds op het verkeerde moment, daardoor zat er niet meer in."

"De afstelling van de auto was vandaag iets beter dan de rest van het weekend, maar nog steeds niet goed genoeg. Op stratencircuits zijn we altijd wat minder, maar dit was toch wel te veel van het goede, Op naar Suzuka volgende week, die baan ligt ons beter."

Zegereeks voorbij

En zo komt er dus een einde aan de zegereeks van Max Verstappen. Na tien overwinningen eindigt hij als vijfde, veruit zijn minste prestatie van het seizoen.

Eerder werd hij in Saudi-Arabië en Azerbeidzjan tweede.

Op het podium

Voor de tweede keer in zijn carrière staat Sainz op het hoogste schavot van het podium. Vorig jaar won hij de GP van Groot-Brittannië.

Lewis Hamilton staat voor de 196ste keer in zijn lange carrière op het podium. Voor Norris is het zijn negende podiumplaats.

Reactie nummer 3 Hamilton

"Allereerst gefeliciteerd aan Carlos. Ze hebben het heel goed gedaan. We hebben een beetje een gokje genomen vandaag en het is net niet gelukt.

We gingen tot de limiet en helaas ging George er net overheen op het einde. Maar hij heeft een geweldig weekend gereden en zal sterk terugkomen."

Reactie nummer 2 Norris

"Sainz was erg genereus door mij DRS te gunnen. In de laatste ronde raakte ik nog de muur.

Russell deed hetzelfde maar dan harder en viel uit. Hij reed het snelst van iedereen, dus daar hadden geluk mee."

Reactie winnaar Sainz

"Een geweldig gevoel, een geweldige race", zegt de dolblije winnaar Carlos Sainz. "Ik wil iedereen bij Ferrari bedanken, we hebben alles goed gedaan en het eindelijk kunnen omdraaien."

"Het draaide vandaag allemaal om banden sparen. Door de safetycar moesten we eerder een pitstop maken dan gepland en langer door rijden in de tweede stint. Het was zwaar de laatste ronde."

Ik ga niet liegen, de druk was hoog, ik mocht geen klein foutje maken. Heel blij dat het gelukt is."

Winnaar Sainz springt uit zijn auto

De uitslag

  1. Sainz
  2. Norris
  3. Hamilton
  4. Leclerc
  5. Verstappen
  6. Gasly
  7. Piastri
  8. Perez
  9. Lawson
  10. Magnussen

FINISH | Sainz wint, Verstappen vijfde

Carlos Sainz boekt de tweede zege van zijn carrière. De Spanjaard leidde de hele race, maar de concurrentie was steeds heel dichtbij.

Vlak achter hem eindigen de Britten Norris en Hamilton op de tweede en derde plek. In de laatste meters komt Verstappen nog heel dicht bij Leclerc, maar de Monegask weet de vierde plek net binnen te halen.

Ronde 61/62 | Russell eruit

Norris geeft niks cadeau, de twee Mercedessen komen er maar niet langs. Russell neemt zoveel risico dat hij de muur schampt en rechtdoor schiet. Hamilton naar P3 nu en Verstappen naar 5, Russell valt uit.

Ronde 60/62 | Norris verdedigt

Norris houdt nog steeds stand, de twee Mercedessen hijgen in zijn nek. Sainz probeert iets minder dan een seconde voor Norris te rijden, zodat de McLaren-coureur DRS behoudt.

Ondertussen loopt Verstappen 3 seconde per ronde in op Leclerc. Is P5 nog mogelijk?

Ronde 59/62 | Aanval Russell

Russell zoekt naar een gaatje, maar Norris houdt met veel pijn en moeite de tweede plaats vast.

Hamilton zit er vlak achter en hoopt te profiteren.

Ronde 59/62 | Spanning vooraan

De top vier rijdt vlak achter elkaar. Ondertussen valt Albon even stil, waardoor Lawson (P9) en Perez (P10) opschuiven.

Ronde 58/62 | Verstappen naar P6

Gasly maakt een foutje en Verstappen kan de zesde plaats overnemen. Meer zit er niet meer in vandaag, want Leclerc rijdt er zo'n vijftien seconden voor.

Perez rijdt elfde. Kan hij nog punten pakken voor Red Bull?

Ronde 57/62 | Sainz gunt Norris DRS

Een tactisch steekspel in Singapore. Leider Sainz laat zijn voorsprong op Norris slinken. Daardoor heeft de McLaren-coureur DRS en kan hij beter verdedigen op Russell en Hamilton. De top vier zit heel dicht bij elkaar,

Ronde 56/62 | Mooie strijd om de winst

We gaan een hele mooie slotfase tegemoet in Singapore. Leclerc leidt vlak voor Norris, maar de Mercedessen van Russell en Hamilton zijn op hun nieuwe banden in aantocht. Het gat tussen Norris en Russell is 3 seconden.

Ronde 55/62 | Verstappen naar P7

Norris gaat Verstappen voorbij

Verstappen gaat Piastri voorbij en gaat naar de zevende plek. P6 lijkt het maximale vandaag. Die is nu in handen van Gasly.

Ondertussen is Bottas de derde uitvaller, na Tsunoda en Ocon.

Ronde 53/62 | Russell en Hamilton voorbij Leclerc

Russell slaagt er vrij makkelijk in om Leclerc te passeren en gaat op zijn nieuwe banden naar de derde plek. Hamilton zit er al vlak achter.

Wat kan de opmars van Mercedes nog gaan opleveren? Enkele bochten verderop gaat ook Hamilton Leclerc voorbij.

Ronde 51/62 | Verstappen naar P8

Lawson verdedigt met hand en tand in zijn AlphaTauri tegen Verstappen in de auto van moederteam Red Bull. Toch slaagt de Nederlander er na enkele bochten in om de Nieuw-Zeelander te passeren.

Ronde 50/62 | Sainz leidt nog altijd

Al de hele race rijdt Sainz aan de leiding, maar zijn voorsprong is nog altijd klein. Komt er nog een aanval van Norris of een van de Mercedessen?

Leclerc rijdt op de derde plek en ziet de Mercedessen naderen. Hij zal Russell en Hamilton zo lang mogelijk achter zich moeten houden om de kansen voor Sainz te vergoten.

Ronde 49/62 | Verstappen naar P9

Ook Hulkenberg is geen probleem voor Verstappen.

Hij rijdt nu negende. Voor hem rijdt nieuweling Lawson op veel oudere banden, het gat bedraagt 3 seconden.

Ronde 48/62 | Verstappen in de punten

Op zijn nieuwe banden heeft Verstappen weinig moeite om Zhou te passeren. De Nederlander is nu tiende en rijdt weer in de punten.

Nu gaat hij op jacht naar Hulkenberg, het gaatje is klein.

Ronde 47/62 | Mercedes in de aanval

Op verse banden gaan de twee auto's van Mercedes op jacht naar het podium. Russell zet meteen de snelste raceronde neer.

Achteraan het veld spint Alonso in de rondte. Er wordt met de gele vlag gezwaaid, maar de Spanjaard kan snel weer verder.

Ronde 46/62 | Safety car weg

We gaan zo weer racen. Dit is de stand van zaken:

  1. Sainz
  2. Norris
  3. Leclerc
  4. Russell
  5. Hamilton
  6. Gasly
  7. Piastri
  8. Lawson
  9. Hulkenberg
  10. Zhou
  11. Verstappen

Ronde 45/62 | Pitstops

Daar komen de pitstops. Onder meer Russell, Hamilton, Alonso, Albon en Magnussen kiezen voor nieuwe banden.

Verstappen klimt naar de elfde plek.

Ronde 44/62 Virtual safety car

Wat zullen ze bij Red Bull balen dat ze niet een paar rondes gewacht hebben met de pitstop. Maar misschien geeft deze virtual safety car ook kansen?

Leider Sainz zal op de baan moeten blijven. Maar enkele van zijn achtervolgers kiezen wel voor een setje verse banden.

Door het uitvallen van Ocon is Verstappen opgeklommen naar P12.

Ronde 43/62 | Ocon valt uit

Ocon staat met zij Alpine stil met een technisch mankement. Hij reed op de zesde plek en verliest flink wat punten.

Ronde 42/62 | Snelste ronde

Perez rijdt meteen de snelste raceronde op zijn nieuwe banden. Hij haalt Bottas in en rijdt nu 17de.

Vooraan zit Russell vlak achter leider Sainz.

Ronde 42/62 | Tactiek mislukt?

De tactiek van Red Bull lijkt volledig te mislukken. Door tijdens de safety car door te rijden nam het team een gok en dat pakt verkeerd uit.

Je kunt natuurlijk gokken en verliezen. Maar om nou met twee auto's dezelfde gok te nemen is wel heel riskant. Het zou zomaar 0 punten kunnen worden vandaag. Of komt er nog een safety car die voor nieuwe kansen zorgt?

Ronde 41/62 | Verstappen aan de beurt

Een ronde later is Verstappen aan de beurt. Hij valt van de zesde plek terug naar P15.

Op verse mediums gaat Verstappen aan een flinke inhaalrace beginnen.

Ronde 40/62 | Pitstops Red Bull

Daar komen eindelijk de pitstops van Red Bull. Perez zag de ene naar de andere auto voorbij gaan en viel terug naar P10.

Na zijn bandenwissel (naar medium) is hij de nummer 18, helemaal achteraan dus.

Ronde 37/62 | Strijd om P7

Een felle strijd om de zevende plek. Alonso lijkt Perez eindelijk te passeren, maar de Mexicaan knokt zich terug. Ocon is de lachende derde en rijdt Alonso voorbij.

De Fransman probeert het ook bij Perez, maar die weet zijn zevende plek opnieuw te verdedigen.

Ronde 36/62 | Magnussen in de fout

Magnussen staat onder druk van Gasly. De Deen remt zo laat dat hij de bocht mist. Hij verliest maar liefst vijf plekken en zakt van P10 naar P15.

Ronde 35/62 | Status quo

Geen verschuivingen in de laatste rondes. De coureurs bij de eerste vijf zijn in deze fase vooral bezig met banden sparen, zodat ze mogelijk in de slotfase nog wat plekjes kunnen winnen.

Alonso zit nog steeds vlak achter Perez, maar de Red Bull-coureur kan de zevende plek met succes verdedigen.

Ronde 31/62 | Kleine verschillen

We zijn halverwege en de onderlinge verschillen zijn erg klein.

Sainz leidt met 1,2 seconde voorsprong op Russell, die Norris binnen een seconde achter zich heeft. Ook Hamilton en Leclerc zitten er niet ver achter.

Verstappen en Perez verliezen steeds meer tijd op de eerste vijf, maar kunnen voorlopig Alonso en Ocon wel achter zich houden.

Ronde 28/62 | Verstappen naar P6

Moeiteloos weet ook Leclerc Verstappen te passeren. Inmiddels is Alonso aan het drukken bij Perez.

De regenbui waar voor gewaarschuwd werd, is inmiddels voorbij getrokken. Het blijft droog in Singapore.

Ronde 27/62 | Verstappen naar P5

Verstappen heeft het moeilijk op zijn oude banden. Ook Hamilton steekt hem nu voorbij en Leclerc zit er vlak achter.

Hoe lang gaat de Red Bull-coureur nog door op deze versleten banden?

Ronde 26/62 | Ook Leclerc erlangs

Ook Leclerc slaagt erin om Perez in te halen. De Mexicaan is pissig omdat Hamilton hem buiten de baan inhaalde en eist zijn plek terug. Maar dat zal nu niet meer gaan, want Leclerc rijdt tussen de twee in.

Ronde 24/62 | Geen vleugels

Op deze oude banden hebben de Red Bulls bepaald geen vleugels. Verstappen wordt geklopt door Russell en even later ook Norris. Perez ziet eerst Norris en daarna Hamilton voorbij gaan.

Verstappen is nu vierde, Perez rijdt zesde.

Ronde 23/62 | We rijden weer

De safety car is van de baan, we racen weer. Verstappen en Perez hebben op hun oude banden alle moeite om Russell en Norris achter zich te houden.

Ondertussen krijgt Alonso (P8) een straf van 5 seconden wegens het overschrijden van de lijn in de pitstraat.

Ronde 21/62 | Red Bulls van voren

De situatie achter de safety car: 1. Sainz, 2. Verstappen, 3. Russell, 4. Perez, 5. Norris, 6. Leclerc.

De twee Red Bulls hebben nog geen pitstop gemaakt in tegenstelling tot de rest. Zij zullen nog een keer naar binnen moeten.

Naast de Red Bulls is Valtteri Bottas de enige coureur die besloot om door te rijden. De rest heeft allemaal verse banden.

Ronde 20/62 | Safety car

Veel auto's maken van de safety car-situatie gebruik door een pitstop te maken. Verstappen blijft buiten en komt op de tweede plaats achter Sainz uit.

Ronde 19/62 | Crash Sargeant

Williams-coureur Sargeant raakt de hekken. De Amerikaan verliest zijn voorvleugel en heeft aardig wat schade.

Hij rijdt wel door, de vonken vliegen van zijn auto af. Er komt een safety car, om de losse onderdelen van de baan te kunnen halen.

Ronde 18/62 | Regen op komst?

Vooraf was de kans op regen 10 procent. Maar nu krijgt Piastri van McLaren te horen dat er een klein buitje aankomt, over vijf minuten.

Ronde 17/62 | Verstappen lijkt te luisteren

Verstappen lijkt nu toch gehoor te geven aan de instructies van Lambiase. Hij doet het een aantal rondes op rij rustig aan en blijft op een kleine 2 seconden achter nummer zeven Ocon rijden. Zijn harde banden gaan zo langer mee.

Ronde 15/62 | Sainz loopt weg

Leider Sainz neemt afstand van teamgenoot Leclerc. Het gat is ruim 2,3 seconden.

Leclerc rijdt als enige op zachte banden en zal spoedig een pitstop moeten maken. Russell en Norris rijden vlak achter hem.

Ronde 12/62 | Onenigheid bij Red Bull?

Gianpiero Lambiase, de engineer van Verstappen, geeft opdracht om het rustig aan te doen. Op zijn harde banden moet Verstappen zo lang mogelijk door kunnen rijden.

Maar aan de rondetijden te zien, is de Nederlander behoorlijk aan het pushen. Hij lijkt niet erg te luisteren naar de stalorders.

Ronde 9/62 | Ferrari loopt uit

Sainz en Leclerc slagen er inmiddels wel in om een gaatje te slaan met de rest van het veld. De laatste Ferrari rijdt 2,5 seconde voor Russell.

Verstappen zit nu binnen DRS-afstand van zijn voorganger Ocon.

Ronde 6/62 | Magnussen het haasje

Verstappen slaagt er nu wel in om Magnussen te passeren. De wereldkampioen is de twee Haas-coureurs voorbij. Op naar Ocon nu.

Sainz leidt nog altijd probleemloos voor teammaat Leclerc. De voorsprong van de twee Ferrari's op Russell en Norris is nog klein.

Ronde 5/62 | Verstappen komt er niet langs

Verstappen is aan het loeren bij Magnussen, maar het stratencircuit in Singapore is te smal om te passeren.

Dat het niet onmogelijk is om te passeren, laat Norris nu zien. Hij passeert Hamilton en rijdt nu vierde.

Ronde 3/62 | Magnussen maakt zich breed

Verstappen zit inmiddels op de staart van Magnussen. De Deen van Haas verdedigt zijn achtste plek zo goed als hij kan.

Ronde 2/62 | Russell naar P3

Hamilton laat teamgenoot Russell nu inderdaad passeren. De jonge Brit rijdt nu op de derde plek, achter de twee Ferrari's.

Verstappen klimt naar P9, hij is Hülkenberg voorbij. Perez rijdt nog altijd dertiende.

Start | Droomstart Ferrari

Sainz behoudt de leiding en Leclerc slaagt er meteen in om Russell te passeren. Wat een droomstart voor Ferrari!

Ook Hamilton slaagt erin om Russell te passeren, maar dat doet hij door een bocht af te snijden. Normaal gesproken zal hij de plek terug moeten geven aan zijn teamgenoot.

Verstappen boekt een plekje winst en rijdt tiende, doordat Tsunoda in de fout is gegaan. De Japanner is de eerste uitvaller.

Klaar voor de start

Alle coureurs zitten op hun plek. We beginnen aan de opwarmronde in Singapore.

Van de toptien staat alleen Leclerc (derde) op softbanden. De rest heeft medium. Dat laatste geldt niet voor Verstappen, die op harde banden begint.

Minuut stilte en volkslied

Het volkslied van Singapore heeft geklonken en de coureurs hebben een minuut stilte in acht genomen voor de slachtoffers van de natuurrampen in Marokko en Libië.

Nog eventjes en dan stappen de negentien coureurs in hun bolides.

De elfde vanaf de elfde?

Op de elfde plek vinden we Max Verstappen terug. Komt er vandaag een einde aan zijn zegereeks, of boekt hij zijn elfde overwinning op rij?

Sainz op pole

Voor de vijfde keer in zijn carrière en de tweede keer op rij staat Carlos Sainz op pole.

Gaat de Spanjaard dan eindelijk de eerste zege in zijn carrière boeken?

Hoofd-engineer Red Bull: 'Moeilijk uit te leggen wat probleem is'

Waarom loopt het niet bij Red Bull Racing? Het hele seizoen zo dominant, maar in Singapore start zowel Max Verstappen als Sergio Pérez buiten de toptien.

"We hebben een paar serieuze problemen die we niet kunnen oplossen in een raceweekeinde", zegt de hoofdengineer van het team, Paul Monaghan.

"Het is niets fundamenteels, maar wat missers die we gaandeweg gemaakt hebben en voor de auto van volgend jaar moeten oplossen. Het klopt dat dit al in deze auto zat, al is dat moeilijk uit te leggen. Maar we weten wat er mis is."

Veel concreter dan dat wordt Monaghan niet. "Als we het allemaal opnieuw konden doen, zouden we zeker andere keuzes maken. Maar dat zeggen veel teams in de paddock in zo'n geval. Ik denk dat we een paar fouten hebben opgestapeld. We moeten dit incasseren en ons herpakken."

Wat er in de race nog mogelijk is? "Met regen, een safety car of andere omstandigheden die de boel in de war schoppen, kunnen we plaatsen winnen. Hoeveel precies, ligt aan wat er gebeurt. Max en 'Checo' zullen er het beste uithalen, maar ze kunnen alleen oogsten wat we gisteren gezaaid hebben."

100.000ste kilometer voor Alonso

Als Fernando Alonso in de 24ste ronde nog in de race zit, heeft hij een bijzondere mijlpaal bereikt. De Spanjaard legt die ronde zijn 100.000ste kilometer in een grand prix af.

"En dan tellen ze de trainingen, kwalificatie en het testwerk dus niet eens mee", zegt Alonso. "Ik herinner me dat ik in mijn eerste jaar als testcoureur, in 2002, al veertigduizend kilometer heb gereden. En in Dakar was het ook zeker achtduizend kilometer, plus tienduizend of nog meer tijdens het testen."

"Als je het allemaal optelt, zijn het een hoop rondjes", zegt de tweevoudig wereldkampioen koeltjes. "We gaan zien hoeveel er nog bij gaan komen de komende jaren."

Fernando Alonso

Zhou vanuit de pitstraat

Zhou Guanyu

Zhou Guanyu heeft een nieuwe motor, turbo, MGH-U, batterij en elektronica in zijn auto. Na zo'n opsomming van onderdelen raad je het al: dat wordt starten vanuit de pitstraat.

Het zal de Chinees van Alfa Romeo weinig pijn doen. Hij kwalificeerde zich als negentiende en na het wegvallen van Stroll was hij toch al de nummer laatst.

Hitte in Singapore verandert water in thee

Geen van de coureurs kijkt echt uit naar de race in Singapore. Zo mooi als de beelden van de verlichte stad voor de televisiekijker zijn, zo zwaar en zo heet is het in de cockpit van de auto.

"De baan blijft maar draaien, je hebt nooit even rust", verzucht Kevin Magnussen. "En de race duurt vaak wel twee uur. We hebben drinken in de auto, maar het wordt snel warm. Het eerste kwartiertje drink je nog warm water, daarna lijkt het meer op thee. Daarom drink ik niet al te veel."

Ook Carlos Sainz zit niet te wachten op het opgewarmde water. "Het smaakt totaal niet goed, het is niet wat je wil als je zoveel moeite hebt met de hitte."

Verstappen biedt ook een inkijkje in zijn drankgebruik. "Ik vind thee en koffie niet lekker. Warme drank gaat er niet zo lekker in, dus ik drink het tijdens de race niet eens helemaal op."

Kevin Magnussen heeft een bidon bij de hand

Sargeant begint tegen advies Verstappen in zonder drinken aan de race

Geen race op de kalender is zo uitputtend voor de coureurs als de GP van Singapore. De hitte, hoge luchtvochtigheid en de lengte van de race maken het een slijtageslag. "Goed blijven drinken", geeft Max Verstappen zijn collega's mee.

Een advies dat Logan Sargeant (Williams) in de wind slaat. Hij stapt zonder waterzak zijn auto in. "Ik vind het niet zo makkelijk, ik zorg gewoon dat ik genoeg gedronken heb voor de race en daar doe ik het mee." Verstappen kijkt ervan op. "Dan gaat hij een fijn weekeinde tegemoet."

De keuze van Sargeant heeft te maken met de vele bochten. "Maar je drinkt op het rechte stuk, er zijn er wel een paar dus je kunt wel drinken", stelt Verstappen.

Sargeant is de enige coureur die ietwat lichtzinnig over de omstandigheden praat. "Ik ben voorbereid op de hitte, het lijkt een beetje op Miami en daar is het volgens mij nog vochtiger. Ik denk dat het wel meevalt, maar misschien denk ik daar zondagavond anders over."

Invaller Lawson wil zich laten gelden: 'Dit smaakt naar meer'

AlphaTauri-coureur Liam Lawson rijdt in Singapore zijn derde grand prix. De Nieuw-Zeelander zit nog altijd in de auto Daniel Ricciardo, die eind augustus in Zandvoort een breuk in zijn hand opliep. Of en wanneer Lawson weer plaats moet maken, is onduidelijk. "We bekijken het per race. Ik bereid me gewoon voor op elke wedstrijd en dan gaan we het zien."

Lawson omschrijft zijn eerste races als "okay". Hij scoorde geen punten, maar maakte ook geen grote uitglijders. "Ik heb in korte tijd veel moeten leren, vooral de omgang met de auto. Je rijdt op een ander soort banden en hebt ineens een veel groter team om je heen."

Mocht Lawson zijn stoeltje op korte termijn verliezen, zou dat een bittere teleurstelling zijn. "Kansen in de Formule 1 zijn schaars, ik moet zorgen dat ik er het maximale uithaal. Nu ik hiervan heb mogen proeven, kan ik zeggen dat het naar meer smaakt."

"Ik denk niet dat ik voor 2024 genoegen kan nemen met iets minder dan de Formule 1."

Lawson lost belofte van zijn ouders in: 'Nu neem ik hen mee'

AlphaTauri-coureur Liam Lawson reed niet eerder in Singapore, maar deed het uitstekend in de kwalificatie. Als enige coureur uit de Red Bull-familie haalde hij de derde sessie, hij start als tiende.

Lawson is een liefhebber van de race in Singapore. "Mijn vader beloofde me vanaf zevenjarige leeftijd eens te gaan kijken hier, maar het kwam er nooit van. Dit weekeinde is hij erbij, allebei mijn ouders zijn er."

Zo is de familie Lawson toch nog samen in Singapore. Al gaat junior niet meer aan de hand van zijn vader, maar andersom. "Nu neem ik hen mee."

Aanpassing aan circuit maakt race 'makkelijker'

Het circuit in Singapore telt dit jaar geen 23, maar slechts 19 bochten. Door bouwwerkzaamheden in de stad heeft de baan in het laatste gedeelte in plaats van vier haakse bochten een wat langer recht stuk.

"Minder remmen, minder sturen", vat Verstappen de gevolgen van de aanpassing kort samen. "Het is wat relaxter."

Russell: "Het nieuwe rechte stuk maakt de wedstrijd fysiek iets makkelijker, qua lengte is dit toch al de zwaarste race van het seizoen. Het scheelt zo'n negen seconde per ronde."

De nieuwe lay-out in Singapore

Houden Sainz en Russell nog rekening met Verstappen?

Geen Red Bulls op de eerste startrij, maar de Ferrari van Carlos Sainz voor de Mercedes van George Russell. Max Verstappen gelooft niet in een wonder, Sainz is voorzichtiger. "Ik denk dat je hem nooit mag uitvlakken. Ze zijn er altijd, dus ik hou rekening met hun opmars."

Russell verwacht ook dat Verstappen zal opstomen door het veld. "Hoewel het een lastige race is vanuit het middenveld. Inhalen valt hier niet mee. Het is wel wonderlijk, ze zijn er het hele weekend al niet bij. Merkwaardig, maar ik focus nu in eerste instantie op Ferrari, Lando Norris en Fernando Alonso. En vooral op mezelf uiteraard."

Russell (links) en Sainz

Sainz wil het nu wel afmaken: 'Zonder Red Bull zit het dicht bij elkaar'

Verzilveren. Dat is waar de Grand Prix van Singapore voor Carlos Sainz om draait. Net als in Italië start hij van pole, maar daar moest hij de winst aan Verstappen laten. "Het is hier iets gemakkelijker om coureurs achter je te houden, dat was in Monza een ander verhaal. We willen het afmaken en de zege pakken. Eindelijk."

"Het is een prettige verrassing dat we zo snel zijn, want we hebben het hele jaar geploeterd op dit soort bochtige circuits. Het vergde veel tijd de auto te begrijpen en de zwaktes er uit te halen. Nu begint het vruchten af te werpen. "Maar we weten waar onze kwetsbaarheid zit: bandenslijtage. Dus het zal niet eenvoudig worden."

Sainz: "Ik denk dat iemand uit de topvijf van de grid de race gaat winnen, maar je weet het hier nooit. Het zit zeer dicht bij elkaar, zeker nu Red Bull er een keer niet is."

Carlos Sainz (rechts)

Verstappen accepteert dat het in Singapore niet wil vlotten

"Ik wil het niet te dramatisch laten klinken, maar het is een zwaar weekeinde", aldus Max Verstappen. Desondanks is hij niet boos of chagrijnig.

De WK-leider, winnaar van 12 van de 14 GP's, lijkt evenmin enorm teleurgesteld. Het is wat is het. Met die houding reageerde Verstappen op zijn mislukte kwalificatie. Hij moet vanmiddag vertrekken van P11.

Normaal gesproken ver onder de maat, maar in Singapore is zijn auto niet tot meer in staat. In de simulator voelde hij het al aankomen en ook na drie trainingen bleef de oplossing onvindbaar. "We begrijpen de auto hier gewoon niet. Ik wil graag winnen, maar als het niet kan, moet je dat accepteren."

De derde training bood aanvankelijk nog hoop. "Daarna deden we nog wat aanpassingen waarvan we dachten dat ze ons zouden helpen, maar het werd erger. Dat probleem snappen we niet, anders hadden we het niet slechter gemaakt."

Max Verstappen

Geen Stroll

Aston Martin-coureur Lance Stroll zal niet van start gaan. De Canadees crashte zaterdag hard in de kwalificatie. Hij stapte, op het oog, ongedeerd uit de auto, maar het team heeft besloten hem volledig te laten herstellen en niet te laten rijden.

Stroll zou door de crash van de laatste plaats vertrekken. De rest van de startvolgorde verandert niet door het wegvallen van de Canadees.

De Braziliaan Felipe Drugovich is als reservecoureur aanwezig namens Aston Martin, maar hij kan niet invallen. Alleen voor aanvang van de kwalificatie kunnen teams van rijder wisselen. We gaan straks dus met negentien auto's van start.

Goedemiddag...

... en welkom in het liveblog van de Grand Prix van Singapore. Het is de vijftiende race van het jaar en - naar alle waarschijnlijkheid - de eerste die Red Bull Racing níét gaat winnen.

Na een uiterst moeizaam wekend en een rommelige kwalificatie start Max Verstappen op de elfde plek en Sergio Pérez begint op P13. Carlos Sainz (pole), George Russell (tweede) en Charles Leclerc (derde) hopen op de zege. Wie kan de hegemonie van Red Bull doorbreken?