Denk Verstappen weg en strijd in Formule 1 is fel en onvoorspelbaar
Wie alleen kijkt naar de uitslagen ziet een voorspelbaar en bloedsaai Formule 1-seizoen. Maar achter de dominantie van Max Verstappen en Red Bull Racing woedt een felle strijd om de troostprijzen. Het bijzondere: geen enkele renstal is structureel best of the rest.
"We winnen tot nu toe alle races, maar achter ons fluctueert het", vat Verstappens teamleider Christian Horner de essentie samen. "Er staat steeds iemand anders op het podium. Daarom is het gat naar de concurrentie extra groot, zowel bij de coureurs als in het wereldkampioenschap voor constructeurs. Ze maken het ons wel erg gemakkelijk."
De concurrenten van Red Bull Racing hebben het zwaar. Een handvol renstallen strijdt om de punten, de rest doet doorgaans voor spek en bonen mee. Een tussenbalans, halverwege het seizoen en vlak voor de F1-zomerstop.
Mercedes (2de, 226 punten, 5 podiums)
Jarenlang domineerde het Duitse team de F1, maar Mercedes kent inmiddels weer de pijn van het verliezen. In de eerste seizoenshelft scoorden Max Verstappen en Sergio Pérez dubbel zoveel punten. Om moedeloos van te worden, maar zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton probeert optimistisch te blijven.
"We stonden al achter voor het seizoen begon. De auto was niet te doen", blikt Hamilton terug. "Inmiddels gaat het best redelijk, maar het vergde veel tijd om de auto te begrijpen. Op sommige circuits werkt het, op andere nog niet."
"Het is een steile klim. We maken progressie, maar het sneeuwt onder omdat we niet vechten voor de titel. Ons doel is de tweede plaats. Dat wordt zwaar genoeg: Aston Martin en Ferrari zijn sterk en McLaren zit in de lift. Maar na de eerste races dachten we echt dat tweede worden onmogelijk was."
"Of we een race gaan winnen dit jaar? Nou, de Red Bulls zijn niet te pakken. Maar zeg nooit nooit."
Aston Martin (3de, 184 punten, 6 podiums)
Ze leken de revelatie van het seizoen te worden: Aston Martin begon ijzersterk. Fernando Alonso reeg de podiumplekken aaneen en beloofde nog net geen gouden bergen. "Deze auto is voor 95 procent nieuw; andere teams hebben voortgeborduurd op hun oude ontwerp. Dat betekent dat er bij ons nog veel in het vat zit. We zullen alleen maar sterker worden", sprak Alonso vol overtuiging.
Maar de Spanjaard zat mis. De klad zit er een beetje in bij de groene brigade van multimiljonair Lawrence Stroll. Het team is weggezakt. In de nuchtere woorden van zoon Lance: "De snelheid is een beetje weg. Werk aan de winkel."
Begin dit jaar was de AMR23 nog zo goed dat Stroll zelfs met een zware polsblessure voorin meedeed. "Het deed pijn, maar ik wist dat we veel punten konden pakken. Daarom wilde ik die eerste races voor geen goud missen."
Inmiddels lijkt de renstal voorbijgestreefd door Ferrari en McLaren. "De Hongaarse grand prix was een wake-up call", stelt Stroll. Nieuwe updates moeten zorgen voor de ommekeer. "Dat kan het verschil maken. Zeker nu het veld achter Red Bull zo dicht bij elkaar zit."
Ferrari (4de, 176 punten, 2 podiums)
Dat het rammelt bij Ferrari is geen nieuws. Al jaren presteert de iconische renstal ondermaats. Door de opmars van Aston Martin is zelfs de derde plaats in het WK voor constructeurs wellicht te hoog gegrepen. Een blamage.
"We zijn niet snel genoeg. Dat weten we. We boeken vooruitgang, maar te weinig", legt Charles Leclerc de vinger op de zere plek. "Ons doel was races winnen, maar de realiteit is anders. Het gat naar Red Bull is gegroeid en de rest van het veld is dichterbij gekomen. We presteren grillig en hebben tijd nodig om dat te tackelen."
Ferrari heeft de doelen bijgesteld, geeft Leclerc toe. "We proberen tweede te worden in het WK. Ik heb er vertrouwen in. De verbeteringen aan de auto ogen veelbelovend voor de tweede seizoenshelft, maar we gaan het niet cadeau krijgen. Zeker nu McLaren opkrabbelt en Mercedes sterker is. Het draait om honderdsten van seconden. Piepkleine foutjes kosten heel veel punten."
McLaren (5de, 97 punten, 2 podiums)
Helemaal nergens waren ze. De oranje McLarens moesten in de eerste races alles op alles zetten om geen rode lantaarndrager te worden. "Vreselijk. Starten vanaf plek 18. Kansloos. Veldvulling. Ploeteren. Een rottijd. Er werd veel van ons geduld gevergd," blikt Lando Norris terug. "Ja, ik ben opgelucht."
Niemand geloofde teambaas Zak Brown na de eerste races. "De resultaten zijn matig, maar het is een vertekend beeld. Ik maak me geen zorgen. We weten wat er in de pijplijn zit. De basis van de auto is sterk. Het komt goed!"
Het bleek geen loze peptalk. Alle teams dwepen over updates en upgrades, maar geen enkele equipe maakte zo'n reuzesprong als McLaren. Norris: "Een paar maanden geleden lagen we er in de kwalificatie als eerste uit, nu vechten we voor polepositions. Een reuzensprong. Groter dan we hadden verwacht."
De punten stromen binnen. Norris veroverde twee podiumplekken op rij, maar de Brit kent zijn plek. "Red Bull wint zelfs als ze achteraan starten. Wij vechten voor podiumplekken, maar kunnen alleen een GP-zege pakken als Max en Sergio in de knoei komen."
"Het is een raar seizoen. Ferrari en Aston Martin zijn weggezakt. Soms lijkt het of teams een stap achteruit zetten in plaats van vooruit." Norris rekent zich niet rijk. "Het kan ons ook overkomen. Er komen nog circuits waar we niet goed zullen zijn. Dan is het net of we helemaal geen progressie hebben geboekt."