De FSO Safer-olietanker in de Rode Zee
NOS Nieuws

Tanker aangekomen in Jemen om verroeste olietanker leeg te pompen

Bergingsbedrijf Boskalis staat op het punt om de FSO Safer leeg te pompen voor de kust van Jemen. De tanker functioneerde sinds de jaren 80 als olieopslag op zee, in de buurt van de haven van Hodeida.

Sinds het uitbreken van de burgeroorlog in het land in 2014 was er geen onderhoud meer aan het schip gepleegd. Internationale organisaties vrezen dat het schip een milieuramp kan veroorzaken.

De VN heeft daarom een bergingsactie opgezet. Verschillende landen, waaronder Nederland, hebben hulp toegezegd. Ons land heeft 15 miljoen uitgetrokken voor het project.

De VN kocht eerder dit jaar een andere tanker om de olie in over te pompen. Dat schip, de Nautica, is nu aangekomen in Jemen. Later deze week wordt begonnen met het overpompen, laat Boskalis weten.

Op de kaart zie je waar de tanker ligt:

De FSO Safer verkeerde in erbarmelijke staat. Het risico op lekkage, brand of zelfs explosies werd met de dag groter. "Een grote olieramp zou verwoestend zijn voor de mensen die langs de kust van Jemen wonen en afhankelijk zijn van de visvangst", schreef de VN eerder in een verklaring. "Hele gemeenschappen zouden worden blootgesteld aan gevaarlijke gifstoffen. Miljoenen mensen zouden last hebben van luchtvervuiling."

De VN schat de kosten van het opruimen in zo'n geval op ruim 20 miljard dollar. Bovendien zou het herstel van de vispopulatie in het gebied 25 jaar duren, met alle negatieve gevolgen voor de economie van het land, dat nu al kampt met voedseltekorten.

Leeggepompt en schoongemaakt

Smit Salvage, dat onderdeel is van Boskalis, heeft zich twee jaar voorbereid op de berging, zonder dat er een stap aan boord van het schip werd gezet. Dat is uniek, zegt topman Peter Berdowski. "Normaal gesproken kunnen we bij bergingsacties in enkele dagen, of soms zelfs uren, een beeld krijgen van de situatie aan boord. We komen niet vaak een schip tegen dat in slechtere staat is dan de Safer."

Ondanks het lange voorwerk blijft de operatie ingewikkeld, zegt Berdowski. "Krijgen we ons eigen schip veilig naast de Safer? Is de wand van de tanker stabiel genoeg om met pompen te beginnen? In welke staat komt de olie uit de tanker? Dat weten we pas zodra we beginnen."

Na het overpompen van de olie in de Nautica wordt de Safer schoongemaakt en weggesleept. Wat er met de olie gebeurt, is nog niet duidelijk. Dat moet nog worden besloten.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl