NOS Wielrennen

'Grote flop van Tourorganisatie': Pogacar kan niet aanvallen door motoren

Waar voorafgaand aan de veertiende etappe van de Tour de France nog werd gevreesd voor een gevaarlijke afdaling richting finish, waren na afloop de motoren in koers de gebeten hond. De koers werd beïnvloed door "een grote flop van de organisatie", vond analist Tom Dumoulin.

Door de mensenmassa konden de motoren niet ver genoeg voor de renners uitrijden. Daardoor moest Tadej Pogacar vlak na zijn demarrage in de remmen en kwam hij niet weg bij medekoploper en geletruidrager Jonas Vingegaard. De aanval van Pogacar was zijn tweede op de flanken van de Joux Plane, de laatste beklimming van de dag.

Mentaal spel

Eerder reed de Sloveen al weg van Vingegaard, maar die keerde op eigen tempo terug, waarna het mentale spel tussen de twee een nieuw niveau bereikte. Er werd gepraat, gekeken, nog net niet stil gestaan, sur place, op de steile klim.

Uiteindelijk koos Pogacar de aanval. "Ik wilde nog één keer voluit gaan en een minuut lang alles geven", zei de Sloveen daarover op de Franse televisie. Maar hij kwam niet weg. "Het was een weggegooide inspanning, maar het is wat het is."

Dumoulin: 'Laatste aanval van Pogacar kon niet doorgaan vanwege fout organisatie'

Pogacar bleef mild, ondanks dat hij geen slag kon slaan op het moment dat hij sterker leek dan Vingegaard. Laatstgenoemde zag het incident als beste. Pogacar versnelde uit zijn wiel, maar kon geen kant op. Voor hem reden twee motoren traag door de mensenmassa.

"Ze zaten heel dichtbij, misschien wel te dichtbij", zei de kopman van Jumbo-Visma over de motoren. En of het de koers beïnvloedde? "Hij viel aan, maar kon niet aanvallen. Ja dus."

Dat de motoren niet meer afstand konden houden of snel op konden trekken, had te maken met de mensenmassa op enkele honderden meters van de top. Bij de finish plaatste de organisatie kilometers aan hekwerk om de weg vrij te houden voor de renners. Maar niet op dit beslissende punt, want daarna volgde enkel nog een afdaling naar de streep.

Schorsing en boete

Ploegleider Grischa Niermann (Jumbo-Visma) hoopt op actie van de organisatie. "Zowel gisteren als vandaag stond er zo veel publiek dat het gevaarlijk werd. De motoren reden in de weg omdat ze niet weg konden vanwege het publiek. Daar moet misschien wel iets aan gedaan worden."

De Tourorganisatie greep na afloop van de etappe al wel in. De twee gemotoriseerde wegblokkeerders zijn geschorst voor de etappe van zondag naar Saint-Gervais. Ook zijn boetes van 500 Zwitserse Frank (515 euro) opgelegd.

Dumoulin hoopt duidelijk op meer actie. "De laatste aanval van Pogacar kon niet doorgaan vanwege een fout van de organisatie", oordeelde de oud-renner. Hij zag op dezelfde dag nog meer ruimte voor verbetering: "Nergens op de klim staan hectometerpaaltjes naar de top, dus Pogacar en Vingegaard wisten niet hoe ver het nog klimmen was. Daarom laat Pogacar zich in zijn hemd zetten."

Vingegaard won het sprintje voor acht bonificatieseconden. "Gestolen seconden", vond Adam Hansen, voorzitter van de rennersvakbond. Achter ritwinnaar Carlos Rodriguez werden Pogacar en Vingegaard aan de streep in Morzine uiteindelijk tweede en derde. Het verschil tussen beiden in het algemeen klassement is nu 10 seconden.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl