NOS NieuwsAangepast

Loodzware nieuwe klep voor Haringvlietbrug, werkzaamheden op de helft

Vanwege de harde wind was het even spannend of het wel kon doorgaan, maar de nieuwe klep van de Haringvlietbrug zit er sinds vanmiddag in. Het is een mijlpaal in de renovatie van de brug op de snelweg A29, die twee maanden is afgesloten voor alle verkeer, met omleidingsroutes en flinke files tot gevolg.

Het zogeheten inhijsen van de 57 meter lange, twee miljoen kilo wegende brugklep was een enorme operatie. Om de klep op de goede plek te krijgen, waren grote drijvende hijskranen nodig. "Naast dat het een imposante hijsklus was vanwege het gewicht, was het ook een precisieklus", aldus Rijkswaterstaat. "De brugklep moest tot op de millimeter nauwkeurig worden geplaatst."

Een drone legde de operatie vast:

  • ANP
  • ANP
    Hijskranen verplaatsen de loeizware brugklep
  • ANP
    De nieuwe brugklep
  • ANP
    De nieuwe brugklep
  • ANP
    De twee miljoen kilo wegende klep wordt geplaatst

Het vernieuwen van de klep was voor Rijkswaterstaat de belangrijkste reden om aan het renovatieproject te beginnen. Daarnaast worden ook alle technische installaties en bijbehorende systemen vervangen.

Door de ouderdom van de klep mocht er al bijna twee jaar niet harder dan 50 kilometer per uur op de Haringvlietbrug worden gereden. Ook ging de brug de afgelopen maanden niet meer open voor de scheepvaart.

Nu de brugklep op z'n plek ligt, gaat Rijkswaterstaat verder met het aansluiten van de technische installaties en het stellen van de klep. Op 4 augustus om 23.00 uur moet de Haringvlietbrug weer opengaan voor verkeer.

Sluipverkeer aangepakt

Dat betekent nog vier weken veel overlast. De sluiting van de brug zorgt in de spits voor zeker een uur extra reistijd en er staan bijna dagelijks lange files op de toch al drukke omleidingsroutes A16, A17 en N57. Inwoners van Moerdijk worden ondertussen gek van het sluipverkeer.

Rijkswaterstaat meldde vandaag hard op te treden tegen weggebruikers die zich niet houden aan de maximumsnelheid of anderen in gevaar brengen door via sluiproutes de files te omzeilen. "In Moerdijk is een aantal bekende sluiproutes afgezet met hekken, bussluizen of betonnen afzettingen. We begrijpen dat dat vervelend en frustrerend is, maar wat we niet begrijpen is dat je ervoor kiest een sluiproute te nemen om vervolgens heel hard door een dorp te rijden om een stukje file te omzeilen", aldus de wethouder.

Financiële compensatie

Dagelijks rijden normaal gesproken ongeveer 66.000 voertuigen over de Haringvlietbrug. De brug verbindt Goeree-Overflakkee en het westen van Brabant met de Hoeksche Waard en de rest van Zuid-Holland.

Om de overlast te beperken vroeg Rijkswaterstaat automobilisten eerder al thuis te werken en om buiten de spits of samen te reizen. Zeeuwen die met het openbaar vervoer reizen en die vanwege de werkzaamheden langer onderweg zijn, krijgen een financiële compensatie.

Ook het vaste deel van de brug is aan vervanging toe. Die werkzaamheden staan gepland voor na 2030.

Bij de start van alle werkzaamheden, twee jaar geleden, liet deze inspecteur al zien wat de trillingen door het verkeer doen met de brug:

Dit doen trillingen met de Haringvlietbrug

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl