Een reiziger slaapt op station Amsterdam Centraal
NOS Nieuws

Urenlange treinstoring hakt erin bij reizigers: 'Het was koud'

Ruim een halve dag heeft het treinverkeer rondom Amsterdam stilgelegen vanwege een storing. "We dachten wel de eerste trein terug te kunnen pakken", zegt een vrouw die de nacht doorbracht op het station. Maar uiteindelijk moest ze ook 's ochtends wachten op de eerste trein naar Eindhoven. "Het was koud", zegt ze met een lachje.

Naar schatting enkele honderden mensen hebben noodgedwongen geslapen op stations, in opengestelde treinen of geïmproviseerde opvanglocaties. Dat gebeurde vooral in Utrecht en Amsterdam, waar ook geen nachttreinen reden. De storing in Amsterdam begon zondag om 17.00 uur en vanmorgen om 09.00 uur werd het treinverkeer stapsgewijs hervat.

Reizigers uiten kritiek op NS en spoorbeheerder ProRail over hoe de storing is afgehandeld. Critici vinden dat er niet of nauwelijks duidelijk is gecommuniceerd. "We zijn in de steek gelaten", zegt een vrouw.

'Geen werkend noodplan'

"Wederom moeten we constateren dat een goed noodplan voor de opvang en begeleiding van reizigers niet aanwezig was of niet goed heeft gefunctioneerd", stelt reizigersvereniging Rover in een verklaring. Er wordt opgeroepen tot een grondige evaluatie "omdat reizigers herhaaldelijk worden geconfronteerd met uitval van ict-systemen".

De oorzaak van het probleem bij de verkeersleidingspost in Amsterdam wordt nog altijd onderzocht. NS en ProRail betreuren het ongemak waarmee reizigers zijn geconfronteerd. "We hebben onze stinkende best gedaan om de pijn te verzachten. Maar op een aantal plekken zal het niet goed zijn gegaan en dat is vervelend", zegt de NS-woordvoerder.

De spoorwegbeheerder en het spoorwegbedrijf wijzen erop dat het gaat om een storing uit de buitencategorie. Nooit eerder in zijn achttien jaar tijd bij ProRail heeft bestuursvoorzitter John Voppen dit meegemaakt, zegt hij. Voor het eerst is namelijk overgestapt op een back-uplocatie in Utrecht om het treinnetwerk weer rijdende te krijgen.

Voor de reiziger betekende het vooral veel wachten. Dat begon gisteravond, toen vele duizenden concertgangers in Amsterdam terug naar huis hoopten te gaan:

Gestrande Harry Styles-fans in Amsterdam: 'Huilen en rondbellen'

"We zijn eerder weggegaan om de trein halen", zei een bezoeker van een concert van Harry Styles in de Johan Cruijff Arena zondagavond. Op station Bijlmer Arena kwamen ze erachter dat de storing alles had platgelegd. "En nu zitten we hier. Geen vervangend vervoer, zoek het maar uit: daar komt het op neer."

De inzet van bussen als alternatief was volgens NS geen optie, ook niet op maandagmorgen. Daarvoor zijn de aantallen reizigers simpelweg te groot, erkent ook reizigersbelangenvereniging Rover.

Forenzen moesten zelf een ander vervoermiddel vinden. Bijvoorbeeld door een vriend, ouder of familielid te vragen om een rit. Zo'n 500 gestrande reizigers gingen naar de opengestelde Ziggo Dome. Daar hebben uiteindelijk zo'n 150 mensen geslapen. De rest heeft zelf een slaapplek of alternatief vervoer gevonden.

Gestrande reizigers overnachten in de Jaarbeurs in Utrecht

In Utrecht werd de Jaarbeurs een opvangplek. Er waren veldbedden neergezet en het Rode Kruis verzorgde eten en drinken. "Ik was hier tussen 03.00 en 04.00 uur", vertelde een passagier tegen RTV Utrecht. "De sfeer onderling ging wel, maar er was veel onduidelijkheid bij de mensen." De man vond het een bijzondere ervaring om er te slapen. "Het leek wel alsof ik in een azc zat. Ik hoop niet dat het vaker gaat voorkomen."

Ook op de stations Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal lagen mensen te slapen. Met dekens van aluminiumfolie die ze hadden gekregen, of gewikkeld in een jas of vest probeerden ze wat slaap te pakken.

Dat viel niet mee, vertellen deze toeristen op het station van Amsterdam:

Toeristen slapen op Amsterdam Centraal: 'Ik ben boos en moe'

's Ochtends werd het steeds drukker op de stations, maar reden er nog geen treinen van of naar Amsterdam en Schiphol. Behalve NS- en ProRail-medewerkers werden ook beveiligers op stations aangeklampt door reizigers op zoek naar informatie. "Ik kan er ook weinig aan doen, toch", zei een beveiliger tegen een verslaggever.

De NS-woordvoerder zegt dat zo veel mogelijk kanalen zijn ingezet om mensen te informeren. "Maar we kunnen niet voor 100 procent garanderen dat tijdig alle correcte info aankomt."

Compensatie voor reizigers

Even voor 09.00 uur kwam het verlossende bericht: de treinen gingen weer mondjesmaat rijden van en naar Amsterdam.

De mensen die extra kosten hebben gemaakt, bijvoorbeeld voor verblijf in een hotel of gebruik van een taxi, kunnen zich melden bij NS. De vervoerder gaat dan kijken welke kosten "redelijkerwijs" zullen worden vergoed.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl