Aantal doden door ongelukken bij overwegen op laagste niveau in deze eeuw
Het aantal dodelijke slachtoffers bij spoorwegovergangen is afgelopen jaar teruggelopen tot het laagste aantal in deze eeuw. Spoorbeheerder ProRail meldt dat er in 2022 twee doden vielen door ongelukken bij overwegen. Ter vergelijking: tussen 2000 en 2010 vielen er jaarlijks nog gemiddeld 25 doden bij aanrijdingen op overwegen, met 2003 als piekjaar (39 doden).
De dalende trend is volgens ProRail te verklaren doordat er veel onbewaakte spoorwegovergangen zijn vervangen door tunnels onder het spoor of simpelweg zijn gesloten; van de 180 onbewaakte overwegen in 2018 zijn er inmiddels 112 verdwenen. Het bedrijf wil de komende jaren dit soort overwegen verder terugbrengen.
ProRail test ook flitscamera's bij overwegen, die aanslaan als weggebruikers langs of onder dichter spoorbomen doorgaan. Automobilisten kunnen een boete van 250 euro krijgen als ze worden betrapt.
Spoorlopers
In hetzelfde cijferoverzicht, dat in eerste instantie is opgevraagd door De Telegraaf, meldt ProRail dat het aantal bijna-ongelukken met mensen op of bij het spoor vorig jaar meer dan verdubbeld is. In 2022 was er 95 keer bijna een aanrijding met een trein, vergeleken met 43 incidenten een jaar eerder.
Bij de bijna-aanrijdingen gaat het voornamelijk om zogenoemde spoorlopers. Spoorlopen komt volgens een ProRail-woordvoerder vooral voor in de zomer, in de buurt van campings en vakantieparken. Daarnaast zijn er kinderen die te dicht bij de rails spelen of personen die moedwillig het gevaar opzoeken. De boete voor dergelijk gedrag kan oplopen tot 140 euro.
Het bedrijf wil een einde maken aan de stijgende trend. "Naast de schrik voor ons personeel heeft het ook invloed op de treinenloop, want ieder incident veroorzaakt vertraging", zegt de woordvoerder tegen De Telegraaf.
Overigens was in 2020 het aantal bijna-ongelukken ook beduidend lager: 44. In de jaren daarvoor was het aantal juist hoger, met in 2018 en 2015 uitschieters naar 110 en 133 bijna-incidenten. Of die trend te maken heeft met de beperkingen in de coronajaren 2020 en 2021, toen onder meer campings tijdelijk gesloten waren, kan een ProRail-woordvoerder niet zeggen.