Streep door fusie Talpa en RTL, 'consument zou de rekening betalen'
De geplande overname van Talpa door RTL gaat niet door. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) zegt dat er een te machtige partij zou ontstaan in het medialandschap als de twee bedrijven samengaan. "Uiteindelijk betaalt de consument daarvan de rekening", schrijft de ACM in een persbericht.
Na eerdere kritiek van de ACM hadden de twee commerciële partijen het fusieplan gewijzigd. Zo werd er voorgesteld om een deel van de advertentieverkoop af te stoten. Maar de aanpassingen zijn volgens de toezichthouder onvoldoende om een te grote machtspositie te voorkomen.
Prijzen dicteren
RTL en Talpa zouden samen "in staat zijn de prijzen te dicteren", zegt ACM-bestuursvoorzitter Martijn Snoep. De toezichthouder baseert zich op onderzoek onder adverteerders en distributeurs, legt Snoep uit in het NOS Radio 1 Journaal.
De toezichthouder laat weten dat het definitieve besluit over de kwestie over enkele weken klaar is, maar RTL zegt dat het huidige fusieproces per direct wordt gestopt. Het bedrijf blijft wel van mening dat samenvoeging met Talpa de beste manier zou zijn om in de toekomst te kunnen concurreren met platforms in het buitenland.
'Tot elkaar veroordeeld'
Het plan werd in 2021 aangekondigd. Alleen samen konden Talpa en RTL een vuist maken op de advertentiemarkt tegen grote techbedrijven als Google en Facebook, was daarbij de uitleg. "We zijn tot elkaar veroordeeld", zei Talpa-oprichter John de Mol.
De fusie zou betekenen dat onder meer de tv-zenders RTL 4, RTL 5, RTL 7, RTL Z, SBS6, Net 5, Veronica en SBS9 en radiozenders Sky Radio, Veronica, 538, Radio10 onder een dak zouden komen. Maar ACM trok al snel aan de bel over de geplande overname van de twee mediabedrijven. De fusie kan negatieve gevolgen hebben voor prijs, kwaliteit en innovatie van hun aanbod, was de conclusie na een eerste onderzoek.