Helmplicht snorfietsers komt eraan, populariteit fatbikes en e-bikes neemt toe
Vanaf 1 januari moeten Nederlanders met een snorfiets verplicht een helm dragen. De vraag naar goedgekeurde helmen is daardoor toegenomen, met soms tekorten tot gevolg. Tegelijkertijd worden alternatieven voor de snorfiets, zoals brommers, fatbikes en e-bikes, steeds populairder.
"Klanten denken: als ik toch een helm op moet, dan ga ik liever 45 dan 25", zegt Bovag-woordvoerder Paul de Waal. Een snorfiets mag maximaal 25 kilometer per uur rijden en is te herkennen aan een blauwe kentekenplaat. Brommers mogen dus harder, waardoor een helm al verplicht was.
De regels voor snorfietsen, brommers en e-bikes vanaf 1 januari:
Begin 2022 telde Nederland 781.000 snorfietsen en 423.000 bromfietsen en -mobielen, blijkt uit cijfers van het CBS. Maar die verhoudingen veranderen: volgens brancheorganisatie Bovag is het aantal nieuwe snorfietsen sterk gedaald sinds de aankondiging van de helmplicht. Tot en met november dit jaar werden er 40 procent minder snorfietsen verkocht dan in dezelfde periode in 2021. Het aantal brommers nam juist toe: ten opzichte van een jaar eerder werden er 38 procent meer bromfietsen geregistreerd.
Het idee is dat door de helmplicht het aantal doden en gewonden onder snorfietsers daalt. Per jaar vallen er volgens Veilig Verkeer Nederland (VVN) tussen de 30 en 40 verkeersslachtoffers onder snor- en bromfietsers.
Ook Werner Bongaerts, eigenaar van scooterwinkel Pim Casteelen in Hilversum, ziet bij klanten meer vraag naar alternatieven voor de snorfiets. "Brommers zijn weer populairder. En ik heb meerdere afspraken staan om snorfietsen om te bouwen naar bromfietsen. Dat kan door de snelheidsbegrenzing aan te passen."
Dat steeds meer mensen hun snorfiets willen laten ombouwen merkt ook Yama Hafez van Central Scooters in Oosterhout. "We hebben inmiddels meer dan 600 aanvragen daarvoor staan."
Dealers zien niet alleen een toegenomen behoefte aan het ombouwen van snorfietsen naar bromfietsen, maar ook een grotere vraag naar fatbikes en e-bikes, waar nu nog geen helm voor nodig is.
Helmentekort
Toch vindt lang niet iedereen de helmplicht vervelend, denkt Bongaerts. "Zeker ouderen met een snorfiets vinden het prima om gewoon een helm op te doen." Goedgekeurde snorfietshelmen zijn bovendien niet aan te slepen. "Telkens als we helmen willen bestellen, zijn ze weer op."
Bij voordeelhelmen.nl, de grootste Nederlandse aanbieder, is de vraag naar snorfietshelmen verdubbeld vergeleken met een jaar geleden. "De nieuwe wet zorgt absoluut voor tekorten," vertelt woordvoerder Ritchie Lee. Ook is de nasleep van de coronapandemie nog voelbaar door lagere productie en langere levertijden.
"Voorheen hadden we het over enkele weken levertijd als de Nederlandse voorraden op waren, nu zijn het eerder maanden," zegt Lee. Op dit moment hebben ze nog een ruime voorraad snor- en bromfietshelmen, omdat ze hebben ingespeeld op het verbod.
Steeds drukker op de weg
Voor e-bikes of fatbikes geldt vanaf 1 januari nog geen helmplicht, terwijl die op het fietspad even hard mogen als de snorfiets.
"Voorlopig hoef je op elektrische fietsen nog geen helm op, maar ik verwacht wel dat dat gaat veranderen," zegt scooterhandelaar Werner Bongaerts. Lee van voordeelhelmen.nl beaamt dit: "Het wordt steeds drukker op de weg met allerlei nieuwe voertuigen. Op den duur denk ik dat er om die reden ook daar een helmplicht zal komen."
Veilig Verkeer Nederland raadt alle fietsers en e-bikers aan om vrijwillig een helm te dragen, ook al geldt er geen verplichting. Als je een fietshelm draagt bij een botsing of val is de kans op ernstig hoofd- of hersenletsel volgens VVN 60 procent kleiner. De kans op dodelijk letsel is zelfs 70 procent kleiner.