NOS Nieuws

Belastingtelefoon miste honderdduizenden gesprekken door te weinig personeel

Vanwege personeelstekorten bij de Belastingdienst konden burgers en bedrijven die de Belastingtelefoon belden de afgelopen maanden ongeveer 900.000 keer niet terecht met hun vragen. Dat bevestigt de Belastingdienst na eerdere publicatie van NRC, die cijfers opvroeg bij de organisatie.

Daaruit blijkt dat in de maanden augustus, september en oktober 2,6 miljoen keer werd gebeld met de Belastingtelefoon. Zo'n 500.000 keer werd een telefoontje geweigerd omdat de wachtrij te lang was en het belsysteem de verbinding daarom direct verbrak.

Bijna 400.000 keer werd er zelf opgehangen door mensen die in de wachtrij stonden omdat ze te lang moesten wachten. Gemiddeld moest men 15 minuten wachten om een medewerker aan de lijn te krijgen.

Terugbellen

De Belastingdienst kent veel personele problemen en door de krapte op de arbeidsmarkt heeft de organisatie moeite om personeel te vinden. Afgelopen zomer waarschuwde de Nationale Ombudsman dat hij opvallend veel klachten binnenkreeg over de bereikbaarheid van de Belastingtelefoon. Hij waarschuwde toen al voor verstrekkende gevolgen.

Via extra informatie op de website en de mogelijkheid tot terugbellen hoopt de Belastingdienst mensen tegemoet te komen.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl