Staatssecretaris Vivianne Heijnen (CDA) in een trein van de NS
NOS Nieuws

Medewerkers NS International bezorgd over voortbestaan bedrijf

Meer dan 600 werknemers van NS International slapen slecht sinds het kabinet bekend maakte om internationale hogesnelheidslijnen "weg te geven" aan de markt. Deze en andere zorgen staan in een brief van de Centrale Ondernemingsraad (COR) van de NS, gericht aan staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat (I&W).

Heijnen maakte begin deze maand plannen bekend om de spoorwegen verder open te stellen voor de markt. De plannen zijn onderdeel van een nieuw eisenpakket waaraan een spoorwegmaatschappij moet voldoen om toegang te krijgen tot het Nederlandse hoofdrailnet, de zogenoemde 'concessie'.

Tot 2025 beschikt de NS over die concessie. Het ministerie van I&W is van plan de concessie ook in de periode na 2025 aan de NS te verlenen. Maar voor die nieuwe concessie zijn er dus wel plannen om meer concurrentie op de binnenlandse spoormarkt toe te staan. Deze plannen baren medewerkers van de NS zorgen. De COR vreest voor het voortbestaan van het bedrijf, zo valt te lezen in de brief.

'Begin van het einde'

Volgens de COR, die 20.000 medewerkers van de NS vertegenwoordigt, heeft marktopening weinig zin. Dit leidt niet "tot een kwalitatief beter product voor de reizigers", schrijven voorzitter van de COR Bas Kuperus en secretaris Alptekin Akdogan. "Het heeft volgens ons weinig zin om het systeem aan te passen als de prestaties daarvan niet beter worden."

Daarnaast zou de NS zich de komende jaren al moeten voorbereiden op de voorgenomen plannen. Taken als onderhoud, klantenservice en reisinformatie moet de NS dan overdragen aan derde partijen. De COR vreest dat de kwaliteit en betrouwbaarheid van een nationale treinreis hierdoor afnemen. Ook kan dit de kosten verhogen.

"Wanneer deze uitgangspunten realiteit worden, is in onze ogen het begin van het einde voor NS in zicht en daarover maken wij ons grote zorgen", schrijft de COR.

Zekerheid en gemak kwijt

De ondernemingsraad uit ook kritiek op de plannen om de internationale hogesnelheidslijnen naar Berlijn, Frankfurt, Londen en Parijs vanaf 2025 open te stellen voor de markt. "Internationale treinreizigers zijn vanaf dat moment de zekerheid en het gemak van deze verbindingen kwijt", staat in de brief. Ook de directie van de NS was al kritisch over deze plannen.

De COR vreest dat de voornemens van de staatssecretaris "niet helpen de situatie op het spoor te verbeteren".

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl