E-bike opvoeren? Veilig Verkeer Nederland wil dat dat wordt verboden
Veilig Verkeer Nederland (VVN) wil dat er een verbod komt op apparatuur waarmee mensen hun e-bike kunnen opvoeren. Met een 'opvoerset' kan een elektrische fiets, die normaal gesproken trapondersteuning biedt tot 25 kilometer per uur, veel hogere snelheden halen.
Een VVN-woordvoerder zegt tegen De Telegraaf, die als eerste over de oproep schreef, dat opgevoerde e-bikes soms zelfs boven de 50 kilometer per uur uitkomen.
Volgens VVN levert dat levensgevaarlijke situaties op. "Autoverkeer heeft nu al moeite met het inschatten van de snelheid van e-bikes", licht woordvoerder Rob Stomphorst toe in het NOS Radio 1 Journaal. "Als ze nog harder gaan, lukt dat helemaal niet meer."
Een jaar geleden pleitte ook de Fietsersbond al voor een verbod op het opvoeren van elektrische fietsen. De bond keek vooral met argusogen naar apps waarmee e-bikes eenvoudig kunnen worden opgevoerd.
Speed pedelecs
Er zijn ook e-bikes die legaal harder kunnen dan 25 kilometer per uur - de speed pedelecs - maar daarvoor geldt een helmplicht. Ook moeten eigenaren van speed pedelecs een aansprakelijkheidsverzekering afsluiten. De snelle fietsen, die maximaal 45 kilometer per uur mogen, moeten bovendien een achteruitkijkspiegel en bromfietskentekenplaat hebben.
Fietsers op een gewone e-bike hoeven geen helm te dragen. Ook geldt geen verzekeringsplicht voor dit type elektrische fietsen.
Volgens VVN-woordvoerder Stomphorst gelden voor speed pedelecs niet voor niets strengere regels. Hij wijst erop dat mensen die hun e-bike met een digitaal setje opvoeren vaak ook niet verzekerd zijn als ze schade veroorzaken.
Handhaving
Eind juni nam de Tweede Kamer een motie van het CDA aan over een verbod op het opvoeren van e-bikes. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat laat weten dat die motie wordt uitgevoerd, maar onduidelijk is wanneer precies. Rijkswaterstaat doet momenteel onderzoek naar de aard en omvang van het opvoeren van e-bikes. Als de resultaten van dat onderzoek beschikbaar zijn, waarschijnlijk voor het einde van dit jaar, kijkt het ministerie naar eventuele vervolgstappen.
Momenteel is het wettelijk toegestaan om een gewone elektrische fiets om te bouwen tot speed pedelec. Het is pas strafbaar als de opgevoerde e-bike niet is gekeurd door de RDW en er bijvoorbeeld geen kentekenplaatje op wordt gemonteerd.
Verder is de vraag hoe een eventueel verbod kan worden gehandhaafd. In De Telegraaf zegt de politie dat er momenteel geen rollerbank voor e-bikes bestaat, zoals voor bromfietsen. Wel wordt volgens een woordvoerder af en toe een lasergun ingezet, maar de politie treedt nu niet actief op tegen de eigenaren van opgevoerde e-bikes.