Onderzoek: 220.000 huizen in ruil voor Lelylijn niet realistisch, 75.000 wel
Het voorstel van de noordelijke provincies om in combinatie met de aanleg van de Lelylijn 220.000 extra woningen te bouwen, is niet realistisch. Dat blijkt uit aanvullend onderzoek naar de haalbaarheid van de nieuwe spoorlijn tussen Groningen en de Randstad.
Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van het Rijk en de provincies Friesland, Groningen, Drenthe en Flevoland. De kosten van de lijn worden in het onderzoek opnieuw geschat op tussen de 5 en 10 miljard euro.
Het Noorden legde Den Haag vorig jaar een deal voor. Wanneer het Rijk investeert in de aanleg van de Lelylijn, de Nedersaksenlijn en het versnellen van het bestaande spoor tussen Groningen, Assen, Zwolle en de Randstad, bouwt Noord-Nederland ruim 220.000 woningen om het woningtekort aan te pakken.
Maximaal 90.000 huizen
Het onderzoeksrapport Gezamenlijke analyse Deltaplan Noord-Nederland noemt dat niet realistisch, meldt RTV Noord. Er zijn niet zo veel mensen bereid om naar het gebied te verhuizen. "Uitgaande van actuele verhuistrends en de prognoses van woningtekorten zijn de aantallen in het Deltaplan zeer ambitieus te noemen", schrijven de onderzoekers.
Het onderzoeksteam, met onder meer het adviesbureau TwynstraGudde en ingenieursbureau Sweco, concludeert dat 25.000 tot 75.000 woningen een realistischer cijfer is. Dat zou in het uiterste geval kunnen doorgroeien naar ruim 90.000.
Woningbouw op grote schaal moet samengaan met forse investeringen in de infrastructuur, zoals nieuwe wegen en fietspaden, stelt het onderzoek. Wanneer mensen van de Randstad naar Noord-Nederland verhuizen, gaan ze vaker de auto gebruiken. Dat leidt tot nieuwe verkeersknelpunten, verwachten de onderzoekers. Om die op te lossen, moeten het Rijk, provincies en gemeenten miljoenen investeren in het wegennet.