Air France-KLM lijdt opnieuw miljardenverlies, maar herstel lijkt ingezet
Luchtvaartmaatschappij Air France-KLM heeft opnieuw een miljardenverlies geleden, maar het verlies loopt snel terug. De rode cijfers over vorig jaar kwamen uit op 3,3 miljard euro, tegen 7,1 miljard over 2020.
De luchtvaartmaatschappij vervoert veel minder passagiers dan voor de coronacrisis. In 2019 werden nog meer dan 100 miljoen mensen de wereld over gevlogen. Afgelopen jaar waren dat er nog geen 45 miljoen.
De laatste kwartalen gaat het steeds beter met Air France-KLM. Het Nederlandse onderdeel van de luchtvaartmaatschappij, KLM, maakt twee kwartalen op rij winst, bij Air France was dat het afgelopen kwartaal voor het eerst sinds de coronacrisis het geval.
Terugweg
"We zijn echt op de weg terug", zegt de Nederlandse KLM-topman Pieter Elbers. "In het laatste kwartaal ging Amerika weer open voor reizigers, Europa ging meer open en dat zorgde voor gelukkig een wat beter resultaat."
Hij zegt dat de omzet de laatste maanden van 2021 nog zo'n 30 procent lager was dan in 2019. In het begin van het jaar lag de omzet nog 70 procent lager.
Elbers maakte vorige maand bekend dat hij bezig is aan zijn laatste termijn bij het bedrijf. Volgend jaar mei loopt zijn termijn af en de raad van commissarissen heeft na overleg met Elbers besloten dat er geen derde termijn komt. Of hij zelf door had gewild, wil hij niet zeggen. "Na goed overleg is dat besluit genomen en ik ga er verder geen duiding of andere speculaties aan geven."
Steun
Air France-KLM is het bedrijf dat verreweg de meeste steun heeft gekregen van de Nederlandse overheid. Via de NOW-regeling werd tot vorig jaar 1,7 miljard euro aan het bedrijf overgemaakt. Om de crisis door te komen sneed de luchtvaartmaatschappij flink in het personeelsbestand: zo schrapte KLM bijna 6000 banen.
Ook kreeg het bedrijf een apart steunpakket ter waarde van 3,4 miljard euro steun aan leningen en garanties van de Nederlandse overheid. Ook de Franse overheid sprong met miljarden bij.
Om de steun terug te betalen gaat Air France-KLM 4 miljard ophalen, onder meer bij aandeelhouders. "Natuurlijk willen we zo snel mogelijk aflossen", zegt topman Elbers. "Er zitten ingrijpende voorwaarden aan de leningen, we betalen er rente over. Hoe sneller we kunnen aflossen, hoe beter het is."