FC Twente laat zich sponsoren door cryptomunt, terwijl AFM ervoor waarschuwt
De Autoriteit Financiële Markten waarschuwt consumenten al langere tijd voor het stoppen van je geld in cryptomunten. Toch weerhield dat FC Twente er niet van om in zee te gaan met een cryptomunt als sponsor. Afgelopen vrijdag kondigde de voetbalclub een deal aan met Floki.
"Floki is de cryptocurrency voor iedereen en een project dat tot doel heeft een revolutie teweeg te brengen in de crypto-industrie door solide waarde te bieden", aldus FC Twente in het persbericht over de aankondiging.
Waarde gedaald
Maar net als veel andere cryptomunten fluctueert de waarde van Floki flink. "De AFM ziet handelen in crypto's niet als alternatief voor sparen of beleggen vanwege het hoog speculatieve karakter. Als mensen geld willen stoppen in crypto's is het raadzaam dit met geld te doen dat zij kunnen missen." De munt werd pas in augustus gelanceerd en was op het hoogtepunt 0,00029 euro waard, volgens cryptowebsite Coinmarketcap. Inmiddels is de prijs ruim gehalveerd naar 0,00012 euro.
"De waarde van crypto's is vooral gebaseerd op speculatie en in de regel ontbreekt een onderliggende waardebepaling, waardoor de koersen sterk kunnen fluctueren", zegt de AFM in het algemeen over munten zoals Floki. "En er is een reëel risico dat crypto's hun waarde zelfs geheel verliezen."
NOS op 3 legt crypto en de toegenomen populariteit uit in deze video:
Het roept de vraag op of FC Twente wel zaken moet doen met een cryptomunt. " Zoals aan elke vorm van beleggen een risico hangt, is dat met crypto ook", zegt de club in een reactie tegen de NOS. "Floki wordt op de internationale handelsplatforms aangeboden, dit is openbaar. Recentelijk heeft Floki partnerships afgesloten met onder meer Bayer 04 Leverkusen, Napoli, Spartak Moskou en Fenerbahce."
Vorig jaar verbood de KNVB nog FC Emmen om een online sekswinkel als shirtsponsor te nemen. Want in het sponsoringsreglement van de bond stond dat sponsoring niet in strijd mag zijn mag met 'de goede smaak of het fatsoen'.
Reclame Code Commissie: geen klachten
Na kritiek en overleg stond de KNVB het toch toe en werd het reglement aangepast. De toetsing van sponsors wordt voortaan overgelaten aan de Reclame Code Commissie (RCC). "Je kunt inderdaad de vraag stellen of reclame voor een dergelijk risicovol product passend is in een voetbalstadion", zegt een woordvoerder van de Stichting Reclame Code.
"De Reclame Code Commissie kan hier pas een oordeel over geven als daar een klacht over wordt ingediend." En zo'n klacht is er nog niet over FC Twente en Floki. "Als cryptomunten bij wet niet verboden zijn, dan mag je er reclame voor maken", wil de woordvoerder wel alvast kwijt.
Sponsoren niet voor het oprapen
Sportmarketingdeskundige Frank van den Wall Bake begrijpt de stap van FC Twente, maar heeft er ook vraagtekens bij. "Sponsoren liggen niet voor het oprapen, dus je kan niet te kritisch zijn. Als cryptobedrijven aan de weg willen timmeren en geld hebben, wie ben ik dan om te zeggen dat je alleen een deal sluit met een bedrijf dat honderd procent valide is. Maar ik zou me er zelf niet happy bij voelen, je hebt toch liever een bank of verzekeringsmaatschappij als sponsor."
Een sponsoring door een cryptomunt van een eredivisieclub is nieuw. Maar andere voetbalclubs lieten zich al wel sponsoren door bedrijven waar je cryptomunten kunt kopen en verkopen. Zo heeft PSV een deal met Anycoin Direct en worden NEC en Ajax gesponsord door handelsplatform BLOX.