Minister zwijgt over minder vluchten Schiphol, erkent 'allerlei' problemen
Het is nog onduidelijk op welke manier het kabinet de toekomst van Schiphol veilig wil stellen. De ministerraad besprak vandaag een via de NOS uitgelekte notitie over draconische maatregelen om de luchthaven te laten voldoen aan strengere stikstof-,geluid- en overlastregels.
Het gaat dan om onder meer het schrappen van mogelijk 100.000 vluchten, het uitkopen van nabijgelegen boerderijen en een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur op snelwegen rondom de luchthaven.
Lastig
De verantwoordelijk minister Visser van Infrastructuur en Milieu wil niets kwijt over mogelijke oplossingen. Ze spreekt over "allerlei problemen op tal van vlakken".
Ze gaat niet over het verminderen van het aantal vluchten, zo maakte ze duidelijk bij de inloop van de ministerraad. Visser verwijst naar haar collega Schouten van Landbouw, Natuur en Visserij (LNV) die een ontbrekende natuurvergunning vanwege stikstof moet afgeven. "Het is lastig praten als iemand anders deze beoordeling doet." Ook over het uitkopen van boeren verwijst Visser naar LNV.
In de geheime notitie waarschuwen juristen en adviseurs van de ministers dat zonder ingrijpende maatregelen een vergunning afgegeven kan worden voor maximaal 400.000 vliegbewegingen per jaar, een afname van 20 procent. Demissionair minister Visser wil in het openbaar niet op deze cijfers reageren. Nu geldt een bovengrens van 500.000 vliegbewegingen, maar die wordt niet gehaald vanwege de coronacrisis.
Rechtszekerheid
Visser benadrukt vooral dat er haast gemaakt moet worden met het afgeven van de ontbrekende vergunningen, zoals die natuurvergunning en een geluidsvergunning. "We willen de inwoners zo snel mogelijk rechtszekerheid bieden", zei Visser vanmiddag.
De minister zegt dat ze de economische belangen en die van de leefomgeving "zo goed mogelijk met elkaar wil combineren". Schiphol wil zelf verder groeien naar meer dan 500.000 vliegbewegingen per jaar. "Dat gaat niet automatisch. Dat moeten ze wel verdienen."
Visser verwijst verder voor het aandragen van oplossingen naar het nieuwe kabinet. "De toekomst van Schiphol ligt ook op de formatietafel."