Buschauffeurs vragen met lege bussen aandacht voor onveiligheid rond Ter Apel
Afgesloten bushaltes, sirenes en lege bussen. Buschauffeurs op ritten rond Ter Apel voeren vanaf vandaag actie. Ze vinden dat er te weinig wordt gedaan aan overlast die vooral asielzoekers uit veilige landen veroorzaken.
De problemen in het openbaar vervoer rond het asielzoekerscentrum spelen al een aantal jaar. Vaak gaat het om reizigers die weigeren te betalen voor hun rit en soms agressief worden. Chauffeurs en andere ov-medewerkers voelen zich daardoor bedreigd en geïntimideerd.
De actie duurt het hele weekend. Concreet komt het erop neer dat de buschauffeurs geen mensen meenemen tussen Ter Apel en de omliggende stations. Op de rest van de routes mogen er wel passagiers opstappen.
De chauffeurs willen meer beveiliging op de buslijnen. Volgens vakbond FNV is dat voorstel al voorgelegd bij Qbuzz, maar de busmaatschappij zou er niet in mee zijn gegaan. "Er zit dus niks anders op dan protesteren", zegt een woordvoerder tegen RTV Noord. "Veiligheid voor onze medewerkers is prioriteit nummer één. Ze mogen niet bedreigd of geïntimideerd worden."
Chauffeur Dirk Visser voelt zich geregeld onveilig. Hij beschrijft een situatie waarbij hij in het donker aankwam bij een lege halte. Er stapten toen vier passagiers uit de bus. "Op dat moment bestormt een groep van tien man de bus en rukt kaartjes uit de handen van de personen die op dat moment uitstappen", zegt hij tegen de regionale omroep.
"Het is erg heftig. Je zit dan nog vaak een half uur na te trillen. En je neemt het ook weer mee als je aan het werk gaat."
Een woordvoerder van Qbuzz laat weten te schrikken van de ervaringen van chauffeurs. "Deze verhalen gaan ons aan het hart."
Beveiliging niet de oplossing
Toch is beveiliging volgens de vervoersdienst niet de oplossing. "Het is duidelijk wat er gebeurt. Er gaat nu al beveiliging mee met sommige pendelbussen, maar je ziet dat de problemen toch aanhouden. Het is dus zeker niet alleen onze verantwoordelijkheid, want het gaat om een breder maatschappelijk probleem."
Volgens het bedrijf moet er in Den Haag actie worden ondernomen.