Verstappen rijdt meeste ronden tijdens winderige eerste testdag in Bahrein
Max Verstappen heeft vrijdag een productieve eerste werkdag gehad in zijn nieuwe bolide, de RB16B. Verstappen kwam op de eerste van drie testdagen tot 138 ronden, waarin hij heeft kunnen wennen aan de auto en het team van waardevolle data heeft kunnen voorzien. Geen enkele coureur kwam tot zoveel ronden.
Bovendien noteerde Verstappen in alle drie sectoren van het circuit van Sakir de snelste tijd, terwijl een hevige zandstorm woedde. Volgens teambaas Christian Horner was dat de oorzaak dat Verstappen in het begin van de ochtendsessie een enkele keren spinde.
Tijdens de testdagen gebeurt dat vaker, omdat coureurs op zoek gaan naar de limiet van de auto. Noemenswaardige schade leverde het niet op. "Max is tevreden over de auto", zei Horner. "Hij meldt geen fundamentele problemen, maar uiteraard moet het nodige worden afgesteld. Wintertests en finetuning horen bij elkaar."
Verstappen: 'Het levert veel informatie op'
"De snelste tijd, de meeste ronden gereden van allemaal en ook nog zonder noemenswaardige problemen. Dan mag je toch spreken van een positieve start", vatte Verstappen de dag samen. "De omstandigheden waren pittig. Het was warm, het waaide stevig en de banden hebben het op dit circuit altijd zwaar te verduren. Maar ik ben erg blij met deze aftrap van het seizoen. De nieuwe auto reed erg lekker. Het voelde goed aan."
Het aantal afgelegde ronden is in dit stadium belangrijker dan de rondetijden, benadrukte Verstappen. "We mikten op dit aantal ronden en het is altijd fijn als dat dan lukt. Het levert veel informatie op die we gaan analyseren om de auto verder af te stellen en te verbeteren. Over snelle rondjes hoeven we het nog niet te hebben. Dat zien we over twee weken wel tijdens de kwalificatie voor de eerste grand prix. Dan zien we hoe rap iedereen echt is."
Nog maar drie testdagen
Verstappen omschreef de testdagen onlangs als dagen waarop "je moet hopen dat er niks stukgaat". De teams proberen de auto zoveel mogelijk in de vingers te krijgen in de beschikbare trainingstijd en die tijd is schaars geworden. De afgelopen jaren hadden de coureurs zes of zelfs acht testdagen, dat aantal is dit jaar teruggebracht naar drie.
Grote uitglijders op het circuit, of technische problemen die de auto in de pitstraat houden, bleven Verstappen bespaard. Mercedes, dat jaagt op de achtste constructeurstitel op rij, kende een minder succesvolle dag.
Nieuwe versnellingsbak voor Bottas
De auto van Valtteri Bottas stond vrij snel na het begin van de testsessie lange tijd in de pitbox om de versnellingsbak te laten vervangen. Het kostte de Fin kostbare trainingstijd. Bottas kwam in de ochtend tot slechts 6 ronden, aanzienlijk minder dan Pierre Gasly die er voor de lunchpauze 74 reed.
Teambaas Toto Wolff baalde van de tegenslag. "Het probleem met de versnellingsbak kwam uit de lucht vallen. We weten nog niet precies wat er aan de hand is, maar moeten proberen de verloren uren in te halen. Dat lukt als we vanaf nu probleemloos door kunnen gaan, maar met drie testdagen wordt het wel krap."
In het beeldmateriaal dat de teams de afgelopen weken prijsgaven over hun nieuwe auto, werd zoals gebruikelijk geheimzinnig gedaan over de vernieuwingen en aanpassingen. De testdagen zijn voor de teams de eerste mogelijkheid om een kijkje te nemen bij de concurrentie.
Zo was Bottas geïnteresseerd in de achterkant van de bolide van Verstappen. "Het is altijd boeiend, zo'n eerste testdag", zei Horner. "Fotografen hebben het er maar druk mee. Iedereen is nieuwsgierig en wil weten wat de concurrentie heeft ontworpen."
De testdagen in Bahrein duren nog tot en met zondag. Zaterdag rijdt Sergio Pérez, de nieuwe teamgenoot van Verstappen, in de Red Bull. Zondag nemen ze beiden een halve trainingsdag voor hun rekening.
Over twee weken is op hetzelfde circuit de eerste grand prix van het seizoen.
Bekijk hieronder de kalender voor dit jaar: