Bouwput van de Nieuwe Sluis
In samenwerking met
Omroep Zeeland
NOS Nieuws

Bouw van Nieuwe Sluis in Terneuzen bereikt diepste punt

De bouwers van de Nieuwe Sluis in Terneuzen hebben het diepste punt bereikt. Het buitenhoofd, waar straks de schepen vanaf de Westerschelde de sluis invaren, is uitgegraven tot 22 meter onder NAP. Een mijlpaal voor de bouwers.

Projectleider Erik Marteijn voelt zich trots wanneer hij de bodem van de put ziet. "We gaan een nieuwe fase in. Het voorbereidende werk is gedaan, graven en afbreken, nu gaan we écht bouwen. Weliswaar onder de grond, dus je zal er niet veel van zien, maar we weten dat we aan het bouwen zijn en dat voelt heel goed", zegt hij tegen Omroep Zeeland.

De aanleg van deze zeesluis, en alle infrastructuur die daarvoor nodig is, kost 940 miljoen euro. Als het werk in 2023 klaar is, is het één van de grootste sluizen ter wereld met een lengte van 427 meter, 55 meter breed en ruim 16 meter diep.

Zo ziet het diepste punt eruit:

De grootste sluis is nu nog de zeesluis bij Antwerpen. In IJmuiden wordt op dit moment echt de grootste zeesluis ter wereld gebouwd, met een lengte van 500 meter. Volgens Rijkswaterstaat moet die in 2022 klaar zijn. De Nieuwe Sluis in Terneuzen komt dan op de derde plek.

Schepen steeds groter

De Nieuwe Sluis wordt gebouwd zodat er straks grotere zeeschepen door het Kanaal van Gent naar Terneuzen kunnen varen. Ook wordt door de komst van de Nieuwe Sluis de capaciteit van het gehele sluizencomplex vergroot.

Dat is nodig omdat ook binnenvaartschepen steeds groter worden. "Waar je vroeger acht schepen in een sluis kon leggen, zijn dat er nu maar zes." Schepen moeten daarom nu soms lang wachten voor ze door een sluis kunnen", zegt de omgevingsmanager van het project, Harm Verbeek.

Daar komt nog bij dat er in Terneuzen nu maar één sluis is voor de zeevaart. "Er is een probleem als die in reparatie is of als er een storing is."

In november 2017 werd begonnen met de bouw van de Nieuwe Sluis. Begin 2023 moeten schepen er gebruik van kunnen maken.

Deuren en bruggen uit China

Directeur Gerben Turkstra van aannemerscombinatie Sassevaart, verantwoordelijk voor de bouw van de sluis, is tevreden met hoe het nu loopt. "Het dieptepunt van 22 meter is voor ons een hoogtepunt. De bouwkuip is klaar en we kunnen beginnen met de definitieve constructie van het betonnen hoofd en de brugkelder."

Op dezelfde manier wordt aan de andere kant het binnenhoofd uitgegraven. Verwachting is dat die put begin 2021 droog staat. Turkstra en projectleider Marteijn kijken alweer reikhalzend uit naar het volgende bijzondere moment: de aankomst van de sluisdeuren en -bruggen uit China, volgende zomer.

Kijk hier naar een animatie van de bouw van de Nieuwe Sluis:

Advertentie via Ster.nl