Staking in openbaar vervoer Frankrijk op weg naar record
De staking in Frankrijk tegen de pensioenplannen van president Macron kan weleens de langste uit de moderne geschiedenis worden. Vandaag wordt voor de 26ste dag op rij het werk neergelegd bij het openbaar vervoer. Hierdoor rijden treinen door heel Frankrijk zeer beperkt en de metro in Parijs ligt voor het grootste deel plat.
De vakbonden begonnen op 5 december en willen doorgaan tot na de jaarwisseling. Dat zou een record betekenen. In de recente geschiedenis van Frankrijk duurde de langste spoorstaking namelijk 28 dagen: dat was in de winter van 1986-1987.
Dat ruim dertig jaar oude record wordt dus gebroken als de staking op donderdag 2 januari nog steeds bezig is, wat iedereen verwacht. Pas volgende week worden de onderhandelingen tussen regering en vakbonden hervat. Tot die tijd willen de vakbonden in principe doorgaan met hun acties.
Macron en zijn regering hebben in de afgelopen weken stille diplomatie bedreven om de onrust weg te nemen. Tijdens onderhandelingen hebben tal van beroepsgroepen hun zin gekregen. Zij blijven in meer of mindere mate gespaard. Zo mogen militairen, operadanseressen en vrachtwagenchauffeurs ook in de toekomst nog steeds eerder met pensioen gaan. Agenten kunnen al met pensioen als ze 52 jaar worden.
Voor andere beroepsgroepen worden compromissen bedacht. Conducteurs krijgen bijvoorbeeld te maken met een geleidelijke invoering van de nieuwe pensioenregelingen, heeft de regering toegezegd. Onderwijzers krijgen er geld bij om hun koopkrachtverlies te compenseren.
Miljarden euro's
"De regering deelt volop cadeautjes uit", schreef politiek commentator Lucie Robequain van de krant Les Échos. Dat is vooral bedoeld om de onrust in het land te sussen.
Afgelopen jaar paste president Macron die strategie ook al toe bij de gele hesjes. Hij nam voor 17 miljard euro aan maatregelen om de koopkracht te verbeteren, zoals die activisten eisten.
Wat de concessies van de regering op het punt van de pensioenen gaan kosten, is nog onbekend. "Het gaat zeker om miljarden euro's", aldus Kamerlid Olivia Grégoire van Macrons regeringspartij LREM. "Maar als we er daarmee in slagen om een nieuw pensioenstelsel op te zetten, dan is het dat wel waard."