Topman Tata Steel Europe: IJmuiden moet beter presteren
Staalproducent Tata Steel in IJmuiden moet beter gaan presteren. Dat zegt de topman Henrik Adam van Tata Steel Europe in een interview met het Financieele Dagblad. Hij staat sinds juli aan het roer van de Europese tak.
"Als het om prestaties gaat, was IJmuiden een referentiepunt in Europa. We zijn die positie kwijt", zegt hij tegen de krant. Al drie jaar zou dat het geval zijn. Over de oorzaken wil hij vanaf volgende week in gesprek gaan met de werknemersvertegenwoordigers van het bedrijf.
"IJmuiden was toonaangevend, kan toonaangevend zijn en moet dat ook zijn. Dat zijn we nu niet", zegt hij tegen het FD.
175 miljoen bezuinigen op personeel
Eind oktober lekte een memo uit waarin stond dat het bedrijf honderden miljoenen zou gaan bezuinigen, en dat veel banen op de tocht staan. In Nederland werken zo'n 11.000 mensen voor het bedrijf. De centrale ondernemingsraad schatte dat 1000 van hen hierdoor hun baan zouden verliezen.
Het bedrijf wilde dat bedrag toen niet bevestigen, maar zei wel dat er een 'transformatie-programma' was begonnen om het bedrijf "simpeler en slanker" te maken. Ook nu wil Adam geen aantallen ontslagen noemen.
Wel zegt hij over het hele bedrijf zo'n 175 miljoen euro op personeelskosten te willen bezuinigen. Op een vergelijkbaar cijfer reageerde de ondernemingsraad vorige maand afwijzend.
Het is niet zo dat de Nederlandse tak moet bezuinigen om de verliezen van het bedrijf in het Verenigd Koninkrijk af dekken, zegt topman Adam tegen de krant. "Deze locatie heeft nog nooit een pond, een euro of een gulden betaald om verliezen af te dekken in het Verenigd Koninkrijk. Dat is juridisch verboden."
Hoger bedrijfsresultaat
Hij spreekt in de krant tegen dat er in totaal, inclusief personeelskosten, 830 miljoen euro bezuinigd zou worden.
"In dit bedrag herkennen wij ons niet', zegt hij. Er zou sprake zijn geweest van 'miscommunicatie'. Het bedrijfsresultaat zou met 877 miljoen euro omhoog moeten, tegen het einde van 2021. Ook het verbeteren van operationele kosten (productieproces), en het goedkoper inkopen van grondstoffen kunnen daaraan bijdragen, zegt hij tegen de krant.
Tata Steel heeft last van de markt in Europa. Zo zit de Europese auto-industrie in zwaar weer. "In de ruim twintig jaar dat ik in deze industrie werk, heb ik het niet zo erg meegemaakt", zegt Adam.