Zij-instromer in het onderwijs 'kwam meteen in warm bad terecht'
Vijf jaar lang werkte ze op een advocatenkantoor, maar eind vorig jaar gooide Annefleur Vogelaar het roer rigoureus om. Want ze laat zich omscholen tot juf en van die beslissing heeft ze nog geen seconde spijt gehad. "Ik ga nu elke dag fluitend naar mijn werk. Het is elke dag een feestje", vertelde ze in het NOS Radio 1 Journaal.
Vogelaar is een van de vele zij-instromers in het basisonderwijs. Dat worden er steeds meer, blijkt uit cijfers van het Landelijk Overleg Lerarenopleidingen Basisonderwijs. Dit jaar hebben zich al ruim duizend mensen aangemeld die hun functie willen verruilen voor een baan voor de klas. Vorig jaar waren dat er nog 450.
Op het advocatenkantoor merkte Vogelaar al een tijd een gebrek aan beleving bij zichzelf. "Ik ging met lood in mijn schoenen naar mijn werk. Ik kon er mijn enthousiasme niet in kwijt en ik miste heel erg de uitdaging."
Daarnaast vindt ze het leuk om haar opgedane kennis, ze studeerde in de richtingen recht, economie en Griekse en Romeinse oudheden, te delen. Iets wat ze op het kantoor niet kon. "Toen besloot ik: dit is het niet. Dit ga ik niet tot mijn 67ste doen."
Stiefvader
In haar zoektocht naar een nieuwe baan moest Vogelaar meteen terugdenken aan de woorden van haar stiefvader. "Die zei jaren geleden: waarom zit jij met je enthousiasme niet in het onderwijs? Maar toen kwam ik net van de universiteit en had ik net een huis gekocht. Een carrièreswitch is dan nogal wat."
De keuze voor het basisonderwijs was dan ook snel gemaakt. "Dat gesprek met mijn stiefvader kwam toch weer opborrelen. Toen ben ik een dag gaan meelopen op een school en toen was ik meteen verkocht."
Natuurlijk is het druk, maar dat weegt niet op tegen de energie die je ervoor terugkrijgt.
Daarom werkt ze nu drie dagen per week als onderwijsassistent en loopt ze twee dagen stage op een school in Oost-Souburg. Aan het begin van de stage was het vooral meekijken. "Maar daarna draai je af en toe een les. Als dat beter en beter gaat, mag je hele dagen lesgeven."
De veelgehoorde klacht van leerkrachten dat de werkdruk enorm is in het basisonderwijs, ondervindt ze zelf ook. Maar klagen hoor je haar niet. "Natuurlijk is het druk, maar dat weegt niet op tegen de energie die je ervoor terugkrijgt. Want de energie die je in de kinderen stopt, krijg je er ook weer uit. Ik ga daarom elke dag met een goed gevoel weer naar huis."
Eerder werden er al initiatieven opgezet om mensen nieuwsgierig te maken naar het lerarenberoep. Zo konden in maart geïnteresseerden een dag meelopen in het onderwijs:
Lastige leerlingen heeft ze nog niet, zegt ze. "Want als je met enthousiasme voor de klas staat, dan pikken de kinderen dat op. Bij een chagrijnige leerkracht zijn kinderen ook niet leergierig, willen ze dingen niet aannemen."
Warm bad
Wat haar vooral aansprak, is de sfeer die er heerst op school. "Ik kwam direct in een warm bad terecht. Ik wist gewoon niet wat me overkwam. Daarnaast is het mooi te zien hoe hier met de schouders eronder wordt gewerkt en dat iedereen het beste overheeft voor de kinderen. Daar wil je je elke dag in bevinden."