Formule 1: Grand Prix van Nederland komende drie jaar op Zandvoort

FOM-directeur Carey: 'Passie en enthousiasme voor F1 in Nederland belangrijk'

In mei 2020 ronken de Formule 1-motoren weer op het circuit van Zandvoort tijdens de Grand Prix van Nederland. Dat heeft F1-eigenaar Formula One Management (FOM) bekendgemaakt in Zandvoort. Er is een contract voor drie jaar afgesloten met het Nederlandse circuit. De exacte datum volgt later.

Chase Carey, de baas van commerciële rechtenhouder Liberty Media, verklaarde in Zandvoort dat de Dutch Grand Prix in elk geval voor Monaco (eind mei) komt te zitten. "We wilden er graag een F1-race in Europa bij hebben. We zijn blij terug te keren naar Zandvoort. Nederland is een bijzonder land", zei de Amerikaan. "De kalender voor 2020 is nog niet definitief. Dat kan nog wel twee maanden duren."

Carey noemde drie redenen waarom hij de Formule 1 naar Nederland heeft gehaald:

'Voor een nieuwe generatie fans zal dit een nieuwe race worden'

Jan Lammers stond er als directeur van de Dutch Grand Prix trots bij. "Dat we de Grand Prix weer thuisgebracht hebben, is geweldig. Dit is waanzinnig, op een unieke locatie", zei de voormalig Formule 1-coureur, die op het circuit in de duinen opgroeide. Zandvoort gaat uit van een bezoekersaantal van 200.000 over drie dagen.

Publiek geheim

Dat de Formule 1 in 2020 na 35 jaar zou terugkeren op het duinencircuit was al geruime tijd een publiek geheim. Zandvoort kreeg, na het sluiten van een principeovereenkomst eind vorig jaar, ruim de tijd om de plannen verder uit te werken en de financiering sluitend te krijgen.

De kosten van de hele operatie voor 2020 bedragen zo'n veertig miljoen euro. Het kostte de circuitdirectie, onder leiding van prins Bernhard, een paar maanden om voldoende geldschieters te vinden. Bijna de helft van het benodigde bedrag moest door sponsors bijeengebracht worden. Daarnaast moest er een garantstelling komen voor eventuele verliezen.

Zandvoort krijgt Heineken als titelsponsor. Andere bedrijven die in het Nederlandse F1-avontuur zijn gestapt zijn Talpa, PON, Gazelle, Jumbo, CM.com en Volker-Wessels.

  • NOS
    Luchtfoto van circuit Zandvoort
  • NOS

Max Verstappen

In 2015 gaf de gemeente Zandvoort aan het Formule 1-circus graag terug te halen naar het circuit aan zee. De verrichtingen van Max Verstappen in de koningsklasse van de autosport waren een flinke steun in de rug. De Nederlandse coureur heeft zich sinds zijn aantreden in 2015 als jongste coureur ooit in de koningsklasse van de autosport ontwikkeld tot een van de beste coureurs ter wereld.

De fandagen op Zandvoort rond Verstappen, die in 2016 in Spanje de jongste winnaar ooit van een grand prix werd, trekken jaarlijks ruim honderdduizend bezoekers naar Zandvoort. Zijn opmars in de Formule 1 heeft er mede toe geleid dat de bolides terugkeren naar Zandvoort.

Opknapbeurt

Het circuit kan echter wel een opknapbeurt gebruiken voor het Formule 1-circus er volgend jaar weer neerstrijkt. De kosten daarvan worden geraamd op 5 tot 10 miljoen euro, waarbij de overheid heeft laten weten geen geld voor de noodzakelijke verbouwing uit te trekken.

Zandvoort en het bedrijfsleven moeten de kar zelf trekken, was het antwoord uit Den Haag. Het circuit heeft een jaar om de eerste aanpassingen te realiseren.

Daarnaast wordt de GP op Zandvoort ook een logistieke uitdaging. De bereikbaarheid van het circuit is een grote zorg. ProRail waarschuwde al dat de spoorlijn naar Zandvoort volstrekt ongeschikt is om binnen enkele uren tienduizenden fans naar de badplaats te vervoeren. Het circuit en de gemeente werken aan een verkeers- en mobiliteitsplan.

Elektrische step

Lammers: "Verkeersdrukte bij een groot evenement is onontkoombaar. Mensen moeten slim gaan reizen, desnoods met een elektrische step." Burgemeester Niek Meijer van de badplaats: "We gaan als circuit kijken wat voor stappen we op het gebied van mobiliteit kunnen nemen. We zullen leren van de eerste race."

Burgemeester Meijer van Zandvoort: 'Dit is goed voor Nederland'

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl