Kabinet past eisen aan: minder overlast bij Lelystad Airport
De overlast op de Veluwe van laagvliegende vliegtuigen van Lelystad Airport wordt waarschijnlijk kleiner dan gedacht. Het kabinet laat twee eisen los die laagvliegend verkeer van en naar het vliegveld veroorzaken, staat in een brief aan de Tweede Kamer.
Volgens de nieuwe regels mag er wel gevlogen worden in delen van het militaire luchtruim en hoeft er minder rekening gehouden te worden met vliegverkeer van Schiphol. In de praktijk betekent het dat de laagvliegroutes van en naar Lelystad Airport boven grote delen van de Veluwe in de meeste gevallen vervallen. Vliegtuigen kunnen dus doorklimmen.
Wethouder Leon Meijer van de gemeente Ede is blij: "Doordat die voorwaarden zijn losgelaten, kan het verkeer tussen het Schipholverkeer door stijgen. Daardoor kunnen vliegtuigen een stuk hoger over de Veluwe vliegen. Dat is goed nieuws voor ons", zo zegt hij tegen Omroep Gelderland.
Verzet
Tegen het vliegveld is veel verzet. Bewonersgroepen zijn verenigd in Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen (SATL). De laagvliegroutes zijn hun belangrijkste bezwaar.
De aanpassingen worden een jaar na de opening van vliegveld Lelystad van kracht. Die opening staat nu gepland voor 2020.