Bezoekers van CES 2019
NOS NieuwsAangepast

Van oprolbare tv tot slim toilet: dit is er te zien op techbeurs CES

  • Nando Kasteleijn

    redacteur Tech

  • Nando Kasteleijn

    redacteur Tech

Een koelkast die je telefoon waarschuwt als je de deur open laat staan. Heb je het echt nodig? Waarschijnlijk niet. Maar het spreekt wel tot de verbeelding. Het is een typisch voorbeeld van de vele gadgets die deze week worden getoond op techbeurs CES.

Het is al jaren een bekend fenomeen. Begin januari trekken duizenden journalisten, investeerders en fabrikanten naar de woestijn in Nevada om daar een week Las Vegas te bevolken.

Tienduizenden mensen

Verdeeld over elf locaties, samen zo'n 255.000 vierkante meter (ter vergelijking: de Utrechtse Jaarbeurs is 100.000 vierkante meter groot), worden meer dan 100.000 bezoekers en nog eens 6600 journalisten verleid tot de nieuwste innovaties. Het staat garant voor een week schreeuwen om aandacht.

Want zie maar eens op te vallen. De 'grote jongens', denk aan Google, Samsung of LG, doen dat door heel veel vloeroppervlak te huren en grote persconferenties te organiseren. Het is de kunst voor de kleinere, onbekendere partijen om ook aandacht te krijgen.

De strijd om op te vallen: Apple (dat geen plek heeft op de beursvloer) kiest voor een banner op een hotel, Google kiest voor een enorme hal om daar de opties van zijn slimme assistent te laten zien:

Lang niet alles wat op de beurs wordt gepresenteerd, is volledig nieuw. Zo kreeg LG weer de nodige aandacht bij de presentatie van een oprolbare tv. Zo'n televisie werd vorig jaar ook al getoond, maar het bedrijf zegt nu dat het scherm dit jaar op de markt komt.

De tv van 65-inch zit in een lage langwerpige kast waar ook een grote speaker is ingebouwd. Het idee is dat je het apparaat daardoor niet constant in het zicht hoeft te hebben.

Handig voor mensen met een penthouse of villa die het uitzicht door hun grote ramen niet volledig kwijt willen raken. Het is waarschijnlijk ook de enige groep die het geld hiervoor kan en wil neerleggen. De tv gaat naar verwachting meer dan 8000 dollar kosten.

Techsite The Verge bespreekt de ins en outs van de oprolbare tv:

Maar ook grote concurrent Samsung zit niet stil. Het techbedrijf presenteerde een nieuwe versie van 'The Wall'-tv. Dit zijn televisies waarbij het scherm naar eigen voorkeur groter of kleiner te maken is door er extra panelen aan te bevestigen.

Vorig jaar presenteerde het bedrijf een 146 inch-versie van dit model, dit jaar is er een 75 inch én een 219 inch-variant aan de line-up toegevoegd. Er is ook 'The Window'-variant, waarbij de tv is aan te passen naar allerlei lengtes en breedtes, net als een raam.

Gepersonaliseerd je billen afvegen

Een terugkerend thema op de beurs is de integratie van slimme assistenten in producten. 'Alexa' van Amazon en de Google Assistant worden in veel producten die op de CES te zien zijn, meegeleverd. Het gevoel is dat als je apparaat niet slim is, het niet meetelt. Iets wat vorig jaar en het jaar daarvoor ook al speelde.

Een opmerkelijk voorbeeld is een slim toilet van Kohler, een bedrijf dat naast toiletten onder andere douches levert. Wie 'Numi 2.0' koopt (ook weer een product dat vorig jaar al te zien was) krijgt een toilet dat "gepersonaliseerd schoonmaakt en droogt", de wc-bril verwarmt en slimme assistent Alexa heeft ingebouwd, om zo bijvoorbeeld de ingebouwde speakers en sfeerverlichting te kunnen bedienen. Je moet er wel minimaal 7000 dollar voor neertellen.

Dat levert uiteraard, net als eerdere jaren, de discussie op of gebruikers dit ook willen. Maar die vraag lijkt niet altijd leidend te zijn bij de keuze van wat er wordt ontwikkeld.

En dat is de andere kant van de techbeurs: lang niet alles wat wordt gepresenteerd, belandt in de winkel of wordt een succes. De beurs geeft een kijkje in de potentiële toekomst, zogezegd. Daarnaast bewaren de grote techbedrijven hun echt bijzondere speeltjes voor eigen evenementen.

Een bekerhouder

Overigens barst niet elk product van de technische innovatie. Sommige dingen zijn ook gewoon heel praktisch. Zoals de 'feestspeaker' van Sony, die ingebouwde bekerhouders heeft.

Net als andere jaren zijn er ook weer robots en auto's van de partij. Het laat zien hoe divers het aanbod is van de beurs.

Overigens lijken die twee niet altijd een goede combinatie te zijn. Bij de voorbereidingen van de beurs zou er een ongeval hebben plaatsgevonden tussen een Tesla op de autopilot-modus en een robot. Het bedrijf waar de robot afkomstig van is, heeft hiervan beelden op YouTube gezet.

Sommigen twijfelen aan de echtheid van de beelden en denken dat er sprake is van een pr-stunt. Daarnaast lijkt de robot op de beelden wel heel makkelijk om te vallen.

Het bedrijf dat de beelden online heeft gezet, verklaart een dag later tegen de NOS dat het geen pr-stunt was.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl