Vernieuwd Serious Request haalt 1,3 miljoen euro op
De goededoelenactie Serious Request van NPO 3FM heeft 1.308.889 euro opgeleverd. Het evenement, dat dit jaar is vernieuwd, werd vanavond afgesloten met een eindshow in TivoliVredenburg in Utrecht.
Het eindbedrag van Serious Request was alleen lager in 2004, toen de eerste editie werd gehouden. Vorig jaar bracht de actie nog vier keer zo veel op: 5,3 miljoen euro. Op het hoogtepunt in 2012 was de opbrengst 13,8 miljoen.
De dj's zelf reageerden blij:
In een eerste reactie spreekt de organisatie van een prachtig bedrag en een "hartverwarmende eerste editie van het nieuwe concept".
Dj Sander Hoogendoorn verwacht dat dit nog maar het begin is:
Drie dj-teams trokken sinds vorige week dinsdag door Nederland om geld in te zamelen. Dat gaat naar drie 'levensreddende' doelen in binnen- en buitenland: reanimatiecursussen van het Rode Kruis, voedselpakketten voor mensen in conflictgebieden en beschermmaatregelen tegen natuurgeweld.
Voor het eerst was er bij Serious Request geen Glazen Huis. Bij alle voorgaande edities zaten dj's daarin een week lang opgesloten en mochten ze niet eten. In september besloot NPO 3FM om het roer om te gooien; volgens de zender, die kampt met sterk teruglopende luistercijfers, was het "tijd voor iets nieuws".
België
Eerder vanavond sloot de Vlaamse variant van de benefiet-actie, De Warmste Week, af met een eindstand van 17,3 miljoen euro. Dat is een record.