Wat gaat dat straks kosten, gesubsidieerd elektrisch rijden?
Over twee jaar en een maand wordt het opeens een stuk goedkoper om in een elektrische auto te rijden. Want particulieren krijgen in 2021 een subsidie van 6000 euro op de aanschaf van een elektrische auto, blijkt uit vertrouwelijke stukken die gisteren naar buiten kwamen.
Die subsidie moet ervoor zorgen dat het prijsverschil tussen een benzineauto en een elektrische kleiner wordt en we massaal aan elektrisch gaan rijden. Maar wat is dat prijsverschil nu en wat is dat straks in 2021?
Hieronder een rekenvoorbeeld. We hebben hierbij gekozen voor een kleine stadsauto en de elektrische variant van diezelfde auto.
Het prijsverschil tussen benzine en elektrisch wordt dus een heel stuk kleiner. In de aanschaf blijft elektrisch wel wat duurder, terwijl de jaarlijkse gebruikskosten lager liggen. En elektrische auto's zijn ook nog eens goedkoper in het onderhoud, zegt automarktdeskundige Martijn Versteegen.
"De remmen zijn minder slijtagegevoelig, omdat je veel op de elektromotor remt. En een gewone auto heeft veel meer motoronderdelen, terwijl een elektrische auto technisch best een simpel ding is. Er zijn geen filters die je moet vervangen, er is geen olie die je moet verversen. Voor autobedrijven wordt dat nog wel een uitdaging, want ze kunnen dus ook minder verdienen aan het onderhoud aan elektrische auto's."
Een mogelijk grote kostenpost bij elektrische auto's is de vervanging van accu's. Maar in de praktijk blijkt tot nu toe dat de accu's erg lang meegaan. "We zijn daar nu ervaring mee aan het opdoen en tot nu toe gaat het goed", aldus Versteegen. "De hybride Toyota Prius bestaat al zo'n twintig jaar en daarvan zijn de accu's nagenoeg nooit vervangen. De capaciteit van accu's kan wel langzaam minder worden, maar vervangen is dan niet echt nodig." Mensen moeten dan wel genoegen nemen met een wat kleinere actieradius, bijvoorbeeld 350 kilometer in plaats van 400.
Rekensom
"Consumenten zullen heel scherp gaan rekenen of ze goedkoper uit zijn met een elektrische auto", zegt Versteegen. "Als elektrisch toch nog wat duurder blijft, dan is de vraag, welke meerprijs wil je betalen voor de ethische keuze voor een schonere auto?"
De subsidie van 6000 euro wordt na 2021 meteen weer stapsgewijs afgebouwd, naar 2200 euro in 2030. Maar het kan dus goed dat de afbouw van die subsidie gelijk opgaat met het goedkoper worden van elektrische auto's, waardoor in de praktijk de aanschafprijs ongeveer gelijk blijft.
Het kabinet verwacht in ieder geval dat door de maatregelen in 2030 er 2 miljoen elektrische auto's rondrijden. Op dit moment zijn dat er nog maar 36.000. "Het aanbod is nu ook nog heel beperkt", zegt Versteegen. "Maar alle fabrikanten komen met nieuwe elektrische modellen. Er zullen zeker veel meer consumenten elektrisch gaan rijden. Ze wachten gewoon op auto's met een voldoende actieradius en een acceptabele prijs."