Verkeerstheorie zakt weg, wat weet jij over fietsstraat en groene streep?
Als je pas onlangs hebt afgereden, ken je als het goed is alle verkeersregels. Maar stel dat het dertig, of misschien wel vijftig jaar geleden is. Ben je dan nog wel helemaal op de hoogte? Lang niet iedereen, weten ze bij Veilig Verkeer Nederland. De organisatie heeft nu een site gelanceerd om de kennis weer op te krikken.
Het bijhouden van veranderingen is de eigen verantwoordelijkheid van verkeersdeelnemers, zegt Rob Stomphorst van VVN. "Als je het papiertje eenmaal binnen hebt, is er nooit meer een controlemoment. Je moet dus zelf bijhouden of er dingen veranderen." En lang niet iedereen doet dat.
Jij wel? Test hieronder je eigen kennis (en swipe naar rechts voor het antwoord):
Vroeger bestonden er nog helemaal geen spitsstroken, fietsstraten, groene middenstrepen of matrixborden. Op de snelweg was het bovendien overzichtelijk: je mocht overal maximaal 100 en later 120 kilometer per uur rijden.
Over de nieuwe verkeerssituaties en -regels komen bij VVN regelmatig klachten binnen. Bijvoorbeeld van mensen die de nieuwe maximumsnelheid op de snelwegen onduidelijk vinden. "Op het ene stuk mag je 100, dan weer 120 en soms, maar alleen op bepaalde tijden, ook 130. Als je even niet oplet heb je een bord gemist en een bon te pakken, zeggen die mensen dan."
Nieuwe auto's geven tegenwoordig de maximumsnelheid weer in het dashboard en dat is voor dit probleem echt een uitkomst, meent Stomphorst.
Over snelheid gesproken: weet je het antwoord op deze stelling?
Ook de fietsstraat is voor veel mensen een onduidelijk fenomeen. Hebben die fietsen daar nou echt voorrang en moeten automobilisten zich aanpassen aan de fietsers? "De auto is daar te gast, dus ja", zegt Stomphorst. "Het zijn meestal maar korte stukjes, dus gewoon even geduld uitoefenen en achter die fietsers blijven rijden. Of kies een andere route, er zijn meestal alternatieve routes waarbij je niet door een fietsstraat hoeft."
Toch zijn het volgens Stomphorst niet de nieuwste regels waardoor de meeste ongelukken gebeuren. "Dat blijven toch gewoon de voorrangsregels."
Met name de ruzies die ontstaan door het niet verlenen van voorrang kunnen tot ongelukken leiden. "Mensen worden daar heel agressief van. Maar soms is het beter om je defensief op te stellen en niet je voorrang op te eisen." Daarmee kunnen volgens Stomphorst ongelukken voorkomen worden.
En de laatste: hoe veel had jij er goed?