NOS Nieuws

Politie schrikt niet terug voor handhaven appverbod, maar de bonden wel

Als je over een jaar je telefoon in je hand hebt op de fiets, riskeer je een boete. Niet meer appen, niet meer bellen (behalve handsfree), maar is zo'n verbod eigenlijk wel te handhaven door de politie?

"Verkeer is voor ons een prioriteit, en dan vooral afleiding in het verkeer. Daarin gaan we appen op de fiets nu gewoon meenemen", laat de Nationale Politie weten in een reactie. "Maar we kijken wel altijd of de actie tot gevaar leidt."

Het is nu al verboden om te appen voor automobilisten en veel andere verkeersdeelnemers. Vorig jaar schreef de politie 75.000 bekeuringen uit aan mensen die waren afgeleid in het verkeer.

Maar niet iedereen die wordt betrapt krijgt direct een boete, zegt de woordvoerder. "Soms zullen we ook gewoon in gesprek gaan, met de vraag waarom iemand doet wat hij doet. Ons gaat het om de verkeersveiligheid, en niet om boetes."

Dit appverbod lijkt klein, maar twintig kleine dingen maakt een groot ding.

Gerrit van de Kamp, vakbond ACP

De politiebonden zijn kritisch op het aankomende verbod. "Want hoeveel capaciteit gaat dit kosten?", vraagt Gerrit van de Kamp van vakbond ACP zich af. "Politiemensen krijgen er steeds wat bij. En dat kan niet meer."

"Dit appverbod lijkt klein", gaat hij verder. "Maar twintig kleine dingen maken een groot ding." Van de Kamp denkt dat de politie een andere taak moet laten vallen als dit verbod moet worden gehandhaafd.

Jan Struijs van vakbond NPB sluit zich daarbij aan. "Dit is een uitstekend plan, qua veiligheid. Maar je moet ook geloofwaardig blijven wat betreft handhaving." Hij maakt de vergelijking met de aanpak van anti-homogeweld. "Een paar maanden geleden zei minister Grapperhaus dat dat hoger op de politie-agenda moet. Wij willen dat ook echt wel, maar als er geen mensen voor komen, kan het niet."

Weinig letsel door appen op de fiets

Overigens is het niet gegarandeerd dat de verkeersveiligheid met het app- en belverbod sterk verbetert. Vorig jaar bleek uit onderzoek van kenniscentrum VeiligheidNL dat minder dan 1 procent van de fietsers die op de spoedeisende hulp belanden, gewond zijn geraakt doordat ze op de fiets zaten te appen.

Praten met anderen bleek verantwoordelijk voor 11 procent van de ongevallen en ook muziek luisteren (3 procent) werd genoemd. Ook alcohol en slecht wegdek werden vaak aangewezen als schuldige.

Kanttekening bij het onderzoek is wel dat mensen zelf moesten aangeven wat de oorzaak van hun ongeluk was. Slechts weinig mensen gaven aan dat ze hadden geappt, maar of dat waar is, valt niet te achterhalen.

'Elk ongeval een te veel'

Minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur erkent dat het niet vaststaat dat het om veel fietsers gaat. "Maar elk door appen of bellen op de fiets veroorzaakt ongeval is er een te veel."

Minister: appen op de fiets is gewoon gevaarlijk

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl