Fietsend appen mag misschien niet meer, maar hoe gevaarlijk is het?
Minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur bereidt een verbod voor op appen op de fiets. Volgend jaar denkt ze een wetsvoorstel in te dienen. Het appverbod kan dan op z'n vroegst in 2020 ingaan. Eerder kondigde haar voorganger Schultz al een appverbod aan. Maar hoe gevaarlijk is het eigenlijk om appjes fietsend te beantwoorden?
Uit onderzoek van kenniscentrum VeiligheidNL komt naar voren dat minder dan 1 procent van de fietsers die op de spoedeisende hulp belanden, gewond zijn geraakt doordat ze op de fiets zaten te appen. Bij mensen onder de 24 is dat 1,9 procent. Volgens het centrum krijgen ouderen vaker ongelukken, maar appen zij veel minder op de fiets. In totaal kwamen er in 2016 74.400 mensen binnen op de spoedeisende hulp vanwege een fietsongeval, iets minder dan in 2015.
VeiligheidNL vroeg aan ruim 3000 fietsers die op de spoedeisende hulp waren beland, wat daar de oorzaak van was. Praten met anderen was verantwoordelijk voor 11 procent van de ongevallen, maar ook muziek luisteren (drie procent) werd genoemd. Ook alcohol was een belangrijke factor. In een derde van de gevallen werd het wegdek aangewezen als schuldige, bijvoorbeeld loszittende tegels, gladheid of gaten in de weg.
Bovendien bleek dat bijna vier op de tien slachtoffers overgewicht had. Zij hebben volgens VeiligheidNL meer kans op een ongeval zonder dat daarbij andere mensen betrokken zijn. Overgewicht geeft extra risico's bij bijvoorbeeld het op- en afstappen, maar ook bij een lage snelheid.
Huisartsen
De minister stelt niettemin dat iedereen ervan overtuigd is dat appen op de fiets gevaarlijk is. Bovendien wil ze de regels voor smartphonegebruik in de auto en op de fiets gelijktrekken. "Gezien de grote maatschappelijke behoefte en de wens van de Tweede Kamer, verwacht ik wel dat het tot steun komt", zegt Van Nieuwenhuizen.
Hoe het appverbod er precies uit komt te zien, weet ze nog niet. Daarvoor gaat de minister in gesprek met het OM en de Raad van State. Ook begint ze in zomer een nieuwe campagne.
Bij het onderzoek van VeiligheidNL zijn overigens nog wel kanttekeningen te plaatsen: de onderzoekers vroegen mensen op de spoedeisende hulp om een enquête in te vullen over de oorzaak, de toedracht en de gevolgen van hun ongeval. Slechts weinig mensen gaven aan dat ze hadden geappt, maar of dat waar is, valt niet te achterhalen. Ook zijn mensen die bijvoorbeeld naar de huisarts zijn geweest of helemaal niet naar een arts zijn geweest niet bevraagd.
Volgens een ander kennisinstituut, SWOV, staat niet wetenschappelijk vast hoe onveilig appen op de fiets is. De laatste cijfers van dat instituut komen uit 2010, en toen was de smartphone nog maar net in opkomst. Zelfs als niet kan worden aangetoond dat appen gevaarlijk is, kan het dat toch wel degelijk zijn, zegt een woordvoerder. "Als je iets niet kan bewijzen, betekent dat niet dat het tegendeel waar is."