Het Expertisebureau Online Kindermisbruik (EOKM) start vandaag een landelijke campagne 'Weet Waar je Naar Kijkt'. Naar schatting kijken zeker 30.000 Nederlanders naar kinderporno, zonder dat zij specifieke seksuele gevoelens voor kinderen hebben. "En dat moet stoppen."
Ze komen vaak toevallig op een site en ontdekken dan dat het ze aanspreekt en blijven daar dan naar zoeken, denkt Jules Mulder, die honderden kinderporno-downloaders en ook pedofielen behandelde. Deze mannen zijn niet zozeer pedofiel, zegt Mulder. Omdat er zoveel pornosites bestaan, is er ook veel materiaal dat mensen op ideeën en voorkeuren brengt die ze anders nooit hadden ontdekt.
Maatschappelijk fenomeen
Mulder is verbonden aan Stop it Now!, een telefonische hulplijn voor mensen die zich zorgen maken om hun kijkgedrag naar online seksueel kindermisbruik. De organisatie werkt in de campagne nauw samen met EOKM. "Kinderporno kijken is een maatschappelijk fenomeen geworden. Ook je buurman of je collega kan in zijn vrije tijd aan kinderporno verslingerd raken", zegt Arda Gerkens van EOKM.
De campagne bestaat uit een filmpje, maar ook posters op plaatsen waar vooral mannen komen, zoals herentoiletten in de horeca. Ook komen er pop-up-banners op een aantal pornosites.
De oplossing is volgens de initiatiefnemers niet om alle daders te signaleren en vast te zetten. "Daarvoor is de groep kijkers simpelweg te groot", zegt Gerkens. "De kans dat je gepakt wordt, is natuurlijk altijd aanwezig, maar om het probleem grondig aan te pakken, moet er een debat op gang komen. De downloaders moeten beseffen dat achter dit materiaal misbruik schuil gaat. Hun vraag creëert aanbod en dus dragen zij bij aan het misbruik."
De campagne spreekt mannen die kinderporno kijken en downloaden aan op de excuses die zij verzinnen om het materiaal toch te kijken. "Alle afbeeldingen bestaan al. Kijk die kinderen eens lachen, dit is vast geen misbruik. Maar dat is het dus wel", zegt Gerkens.
Op het spel
"Aan kinderporno ligt misbruik ten grondslag en het is strafbaar. Bovendien maken we duidelijk wat mensen die online naar kindermisbruik kijken, kwijt kunnen raken als ze gepakt worden. Hun partner, kinderen en baan staan op het spel, iedere keer dat ze kijken."
De politie is bij deze campagne niet betrokken. Zij zetten hun mensen in op het dark web in de zoektocht naar pedoseksuelen. De groep van 30.000 mannen waarop de campagne zicht richt, is geen prioriteit voor de politie.