NOS Nieuws

Nieuw verdienmodel werkt: bokspartij youtubers levert zeker 8 miljoen op

Maandenlang hadden de controversiële youtubers Logan Paul en KSI een hype gecreëerd: ze zouden samen de boksring instappen. Dat heeft zich uitbetaald. Gisteren betaalden 800.000 mensen om online naar de vechtpartij te kunnen kijken.

Wie de wedstrijd wilde zien, moest 10 dollar neertellen. Daarnaast keken er nog in ieder geval een miljoen mensen op illegale wijze. Het gevecht vond plaats in de Manchester Arena, die gevuld was met 18.000 betalende toeschouwers. Kaartjes varieerden in prijs van 40 tot 180 euro. Het gevecht heeft dus in ieder geval ruim 8 miljoen dollar opbracht, wat neerkomt op zo'n 7 miljoen euro.

Logan Paul en KSI spraken van tevoren van "het grootste evenement in de geschiedenis van YouTube". Of dat ook echt zo was, daarover kun je discussiëren, maar een succes was de bokspartij in de Manchester Arena zeker. In de YouTube-community werd naar het gevecht uitgekeken. Het originele en nieuwe verdienmodel werd geprezen, al was het gevecht ook controversieel, omdat het betalende publiek vooral uit jonge kijkers bestaat.

Normaal gezien verdienen youtubers geld met advertentie-inkomsten en sponsordeals. Zo'n groot evenement met live en online publiek dat betaalt voor een kaartje is een nieuw fenomeen.

  • Reuters
  • Reuters
    Logan Paul en KSI met elkaar in gevecht
  • Reuters
  • Reuters
  • Reuters
  • Reuters

Na een voorprogramma, waarin onder andere de broertjes van Paul en KSI de ring in gingen, was het tijd voor het hoofdprogramma. Het gevecht tussen KSI en Logan Paul eindigde uiteindelijk zonder winnaar.

Dat betekende een mooi slot, want het is de perfecte opbouw richting revanche tussen de twee. "Logan, ik denk dat er maar één ding is dat we kunnen doen. Ik denk dat er een tweede gevecht komt", zei KSI na het gevecht. "Ik denk dat dat is wat de mensen willen", zei Paul.

Het volgende gevecht vindt begin 2019 plaats in de Verenigde Staten. En waarschijnlijk zal ook dat weer miljoenen opbrengen.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl